Av de omkomna var 155 män och 58 kvinnor. Elva var barn under 18 år.
Drygt hälften av dödsfallen drabbade personer som färdades i motorfordon, så kallade skyddade trafikanter. 70 personbilsförare och 33 passagerare omkom. Det var också den kategorin som stod för minskningen.
99 av dödsfallen handlade om oskyddade trafikanter: motorcyklister, cyklister och gående. Antalet var detsamma under 2023.
Av de barn som omkom, vilket var ett färre än året dessförinnan, färdades sju i personbil och tre var gående. På lång sikt minskar andelen barn bland de omkomna – från omkring tolv procent på 1980-talet till fem procent under senaste decenniet.
21 personer bedöms ha tagit sitt eget liv i vägtrafiken under året och exkluderas från statistiken över olyckor.
Fjolåret blev det sjätte i rad med färre än 230 dödsfall, konstaterar myndigheten Trafikanalys, som också noterar att ett etappmål om 133 omkomna år 2030 kan nås om utvecklingen fortsätter likadant.