Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Elektronikjättens tips: Filma din hantverkare eller nattgäst

- 17/07/2012, 09:18 -
Kolla till hunden kan du också göra.
1 av 3

Kolla till hunden kan du också göra.

Gabriella Lahti

Reklamen pryder just nu väggarna i stockholms tunnelbaneuppgångar.
2 av 3

Reklamen pryder just nu väggarna i stockholms tunnelbaneuppgångar.

Gabriella Lahti

Filma- och ta reda på om din nattgäst har gått eller om hen är kvar fortfarande, föreslår Kjell & Company.
3 av 3

Filma- och ta reda på om din nattgäst har gått eller om hen är kvar fortfarande, föreslår Kjell & Company.

Gabriella Lahti

Hemelektonikkedjan Kjell & Company säger att de inte tar någon ställning i debatten om övervakning och personlig integritet, trots att den aktuella reklamkampanjen skvallrar om någonting helt annat.

STOCKHOLM. Du kanske har sett följande reklam när du åkt upp eller ner för rulltrappan i Stockholms tunnelbana:

"Stå inte och undra om din nattgäst har gått..." 

eller:

"Stå inte där och undra om hantverkarna är klara..."

I stället för att undra, föreslår reklamen undertecknad Kjell & Company, att du ska kolla i mobilen. Kampanjen berättar vidare om kameror du kan installera i hemmet för att se vad som händer, via din smarta telefon.

Men trots senare tidens debatter om personlig integritet och övervakning, tar man inte någon som helst ställning för eller mot ett övervakningssamhälle.

 - Nej det tycker jag inte, svarar Marco Stenvall, marknads- och produktchef på D-Link, företaget, vars kameror Kjell & Company gör reklam för i tunnelbanan.

Hantverkare Jens Björkman som driver företaget Björkmans golv, tror dock inte han skulle gå med på att lägga golv hos någon som bevakade från sin smarta telefon.

-  Jag har visserligen ingenting att dölja och har jobbat med detta i över trettio år men tanken låter absurd, säger han till Nyheter24.

Men det är inte D-Links problem, säger Marco Stenvall.

- Det är tråkigt om någon känner att reklamen är stötande, men det är samma sak som att använda en babymonitor, säger han.

Ni tycker inte att ni tar ställning nu när övervakning, personlig integritet och datalagring är på tapeten en del?

-Nej, vi säljer kameror.

Och du tycker inte ni har ett budskap mellan raderna när ni poängterar att man kan kolla i mobilen om ens "one night stand" har gått eller inte?

- Du tolkar det som som one night stand, vi säger nattgäst. Så länge man informerar om filmkamerorna så är det inte fel.

Men då kan man väl lika bra ringa och kolla om "nattgästen" gått?

- Ja det kan man.

Har ni sålt bra med dessa kameror sedan reklamkampanjen kom upp?

- Ingen kommentar, svarar Marco Stenvall.

Kjell & Company står bakom D-Links uttalanden, säger Ulrika Klinkert, marknadschef på Kjell & Company.