Uber
Uber menar att de varit tydliga med sina dynamiska priser. - Foto: TT / FAKSIMIL

Uber svarar på kritiken nyårspriserna: "Försökt varit tydliga"

Uber svarar på kritiken om höjda priser under nyårsafton och meddelar att de försökt varit väldigt tydliga med priserna.


Efter att kunder varit upprörda över de förhöjda priserna under nyårsafton svarar Uber på kritiken och menar att de försökt vara väldigt tydliga med sina prissättningar.

– Det är självklart mycket tråkigt om vissa användare är besvikna. Våra användare måste bekräfta att de accepterar the höjda priserna i appen, eller så kan man be att få en notifiering så snart priserna går ned till normalnivå," säger Oliver Carrà, kommunikationsansvarig för Uber i Sverige till Nyheter24.

Han fortsätter att berätta att de meddelat om den dynamiska prissättningen via e-post, i sociala medier men också i appen som förvarnat om högre priser. När fler människor vill ta en Uber än det finns förare som kör, gör dynamisk prissättning att fler förare motiveras att ge sig ut och ta körningar där de behövs som mest

– Vårt mål är att säkerställa att man alltid med ett knapptryck kan få en Uber inom minuter - även under nyårsnatten då efterfrågan är enorm. Dynamisk prissättning innebär att valfriheten att snabbt få en Uber finns - i Stockholm och Göteborg var väntetiden i snitt under fem minuter att få en Uber under nyårsnatten, säger Oliver Carrà.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Åkte du Uber på nyårsafton?
Tack för din röst!