Statens haverikommission lämnade på torsdagen en statusrapport om utredningen av kraschen på Örebro flygplats förra sommaren. Nio personer miste livet.
Statens haverikommission lämnade på torsdagen en statusrapport om utredningen av kraschen på Örebro flygplats förra sommaren. Nio personer miste livet. - Foto: TT

Haverirapport: Flygningen varade i 46 sekunder

Statens haverikommission presenterar nu en statusrapport av sin haveriutredning om den dödliga kraschen den 8 juli förra året. Slutrapporten väntas först i sommar, men under torsdagens presskonferens berättar utredningsledare Mats Trense att händelseförloppet var snabbt.


Planet hann stiga till 400–500 fots höjd – cirka 130–160 meter – innan det svängde hastigt 180 grader till vänster och dök. Flygningen varade i ungefär 46 sekunder innan planet slog i marken. Ett landningsställ och höger vinge slogs av i kraschen.

— Det hasade 50 meter på buken innan det började brinna, säger Mats Trense.

Ombyggt plan

Planet var inlånat från Skåne och var ombyggt för fallskärmshoppning med plats för nio hoppare plus en pilot.

Utredarna har inte kunnat inhämta någon information från en så kallad "svart låda" eftersom det inte finns några krav på att mindre flygplansmodeller ska ha en sådan.

Undersökningar av vraket har inte påvisat några på fel motor, styrsystem eller propeller, men det finns misstankar om att en anordning som underlättar för piloten att flyga stabilt vid olika flygförhållanden kan ha varit felinställd.

Bilder på panelen från vraket visar att den så kallade trimanordningen vid starten var inställd för ett läge som är normalt för landning med en pilot och utan fallskärmshoppare ombord, skriver kommissionen i sin lägesrapport. Inställningarna stämmer överens med bilder från övervakningskameror när planet taxar ut till startbanan.

Tolfte flygningen

Hopparna tillhörde samtliga den lokala fallskärmsklubben i Örebro medan piloten tillhörde en annan klubb. Det skedde under en träff för fallskärmshoppare och kraschen inträffade under den tolfte flygningen för dagen. För den aktuelle piloten var det den sjätte flygningen samma dag.

Piloten hade ett privatflygarcertifikat och hade en total flygtid på över 1 000 timmar, varav drygt 550 för den aktuella typen. Piloten var behörig för att flyga planet – den senaste kompetenskontrollen genomfördes den 30 maj 2020.

Ingenting tyder på att pilotens förmåga har varit nedsatt under flygningen, varken fysiskt eller psykiskt.

Larmet kom in vid 19-tiden den 8 juli i fjol. Sent på natten bekräftade polisen att alla nio ombord hade mist livet.

TT
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Juryn till Trumps rättegång utsedd

Insats under Trumpmål – tänt eld på sig själv

Räddningspersonal har fört bort en person på bår efter att en brand släckts utanför domstolen i New York där juryn i målet mot expresident Donald Trump just valts ut, rapporterar AP.

Marinchefen vill se dubblerad förmåga

Regeringen har lovat att Sverige ska bidra med unika förmågor i Nato. Men marinchef Ewa Skoog Haslum är rädd att politikerna försummar marinen. Jag är orolig att man inte förstår varför vi behöver ha en stark marin, säger hon.

Telenors svar på kundernas kritik: "Beklagar"

Telenor är en av Sveriges stora telekomjättar. I en video på Facebook marknadsför de en ny tjänst, som minst sagt får en del kunder att reagera. Nu bemöter de kritiken.

Kina skickar pandor till San Francisco

Kinas "pandadiplomati" fortsätter – nu blir San Francisco en i raden av amerikanska städer som tar emot pandor från landet.

Åsele: Polisen rapporterar om trafikkontroll

1 timme sedan
"Ett urval av polisens arbete i trafiken under eftermiddagen", skriver polisen på sin hemsida.