Lördag 28 Maj
Stockholm
ANNONS: Innehåll i samarbete med Svensk Fågel

Trött på att vara trött? 5 fördelar med en proteinrik kost - dietistens bästa tips!

Det finns många fördelar med att äta proteinrik kost, protein är kroppens byggstenar och behövs bland annat för att bilda hormoner och bygga upp celler. Dietisten Stina Nordqvist delar med sig av alla fördelar med att äta proteinrik kost.

Kopiera länk
Dela

Trötthet, andfåddhet och nedstämdhet är symtom som kan bero på järnbrist. Enligt en undersökning som Svensk Fågel gjort tillsammans med Sifo Kantar tror 99% av de tillfrågade kvinnorna att detta stämmer. Järnbrist kan även ge huvudvärk, yrsel och koncentrationssvårigheter. Enligt undersökningen var det 9 av 10 tjejer i åldern 18-28 år som tror att unga kvinnor och tjejer i åldern 15-50 år löper störst risk att drabbas av järnbrist. 

– Får du i dig för lite järn kan du inte ta upp syret ur luften lika bra och blir därmed tröttare, säger Stina Nordqvist, dietist och kommunikatör på Svensk Fågel.

5 fördelar med en proteinrik kost 

Det finns många fördelar med att leva hälsosamt, få daglig motion och ge kroppen dagsbehovet av vitaminer och mineraler. Stina Nordqvist, dietist och kommunikatör på Svensk Fågel delar med sig av fem fördelar med att äta en proteinrik kost. 

1. Optimal matsmältning 

– Protein fungerar som kroppens byggstenar och bygger upp både muskler, enzymer och hormoner. Utan protein kan till exempel nervsystemet och kroppens matsmältning inte fungera optimalt, säger Stina Nordqvist.  

2. Minskar trötthet 

– Järn, som finns i till exempel rött kött och kycklinglårfilé, är särskilt viktigt eftersom det ingår som ämne i kroppens röda blodkroppar och har en viktig uppgift i vår syreupptagningsförmåga. Får du i dig för lite järn kan du inte ta upp syret ur luften lika bra och blir därmed tröttare, säger.

3. Bidrar till mättnad

– Den mat vi äter behöver innehålla en jämn balans av protein, fett och kolhydrater. Proteinet är en viktig del som både bidrar till mättnad och uppbyggnad av kroppens muskler, säger Stina.  

4. Du får i dig järn 

Kyckling är en viktig källa till zink, magnesium och b-vitaminer. Förutom att kyckling är ett högvärdigt protein, innehåller det järn. 

– De mörkare delarna av kycklingköttet som till exempel lårfilén är mest järnrik, säger Stina. 

5. Protein bygger muskler  

Protein ger energi åt kroppen och bygger upp kroppens muskler. Du kan bli trött av närings- och energibrist samt järnbrist. Speciellt om du tränar mycket. Kroppen får då inte i sig tillräckligt med protein för att bygga upp muskler och/eller tillverka de enzym som behövs för att frigöra energi från maten, säger Stina.

Tips! För att veta att du får i dig tillräckligt med protein varje dag finns det en tumregel att utgå ifrån. Du behöver 0,8-1 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. Väger du 60 kg är det ungefär 60 gram protein per dag. 100 gram kyckling innehåller 23 gram protein.

Om Svensk Fågel

Svensk Fågel är branschorganisationen för svensk matfågelproduktion och uppfödning. De står för 98 procent av matfågelproduktionen i Sverige. Svensk Fågel representerar hela kedjan och deras medlemmar består av avelsföretag, kläckerier, fodertillverkare, bönder och slakterier. Läs mer om Svensk Fågel här.


Kopiera länk
Dela