Landslagsstjärnan Alexander Isaks Newcastle ägs av Saudiarabiens statliga investeringsfond Pif och Premier League-klubben har flera saudiska bolag, exempelvis Sela som syns på tröjan, som sponsorer. Arkivbild.
Landslagsstjärnan Alexander Isaks Newcastle ägs av Saudiarabiens statliga investeringsfond Pif och Premier League-klubben har flera saudiska bolag, exempelvis Sela som syns på tröjan, som sponsorer. Arkivbild. - Foto: Jon Super/AP/TT

“Saudis” satsning ökar – över 900 sponsoravtal

Saudiarabiens miljardsatsning på idrotten har ökat kraftigt under året. Över 900 sponsoravtal kopplas till den auktoritära staten – bara under 2024. Framför allt regnar det pengar över fotbollen, boxningen och golfen.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Saudiarabiens ofantliga satsning på idrotten de senaste åren beskylls ofta för att vara "sportswashing". Ett tillvägagångssätt för att tvätta bilden av en auktoritär regim som kränker mänskliga rättigheter och för att skapa "goodwill" hos den inhemska befolkningen.

För ett år sedan kunde drygt 300 sponsoravtal inom idrotten knytas – direkt eller indirekt – till den saudiska staten för 2023 och framåt.

Nu har den siffran vuxit till 910 sponsoravtal, enligt en ny kartläggning från Play the Game.

Djupt etablerade

— Detta är aktiva avtal som fokuserar på 2024 och framåt. Datasetet visar Saudiarabiens nuvarande engagemang inom sportvärlden och hur djupt de etablerar sig inom flera olika idrotter, säger Stanis Elsborg, chef på organisationen, som är en del av det danska institutet för idrottsstudier.

Fotbollen är den idrott som sponsras mest med 194 avtal – vilket är en ökning med över 100 avtal jämfört med förra kartläggningen. Samtidigt ser Play the Game en ökning även i andra idrotter.

— Vår forskning visar på betydande ökningar inom andra områden. Boxning, e-sport och golf är de största mottagarna av Saudiarabiens satsningar, tätt följda av motorsport och mixed martial arts (MMA), säger Elsborg.

Amerikanskan Coco Gauff vann tennisens WTA-final, som avgjordes i Saudiarabiens huvudstad Riyad och som sponsrades av den statliga investeringsfonden Pif. Arkivbild.
Amerikanskan Coco Gauff vann tennisens WTA-final, som avgjordes i Saudiarabiens huvudstad Riyad och som sponsrades av den statliga investeringsfonden Pif. Arkivbild.

Boxningen hade exempelvis endast ett dussintal sponsoravtal i förra kartläggningen – nu är siffran 123. Även inom golf (92), MMA (70) och e-sport (66) ses ökningar.

— Dessa sporter ligger i linje med Saudiarabiens strategi att satsa på högprofilerade, globalt populära evenemang för att förstärka sitt inflytande, säger Stanis Elsborg.

Tilldelas herr-VM 2034

Den statliga investeringsfonden Pif står för mer än en tredjedel – 346 avtal – följt av oljejätten Aramco och den statliga underhållningsmyndigheten (båda runt 70 avtal).

Exempelvis Pif äger även Premier League-klubben Newcastle – där landslagsstjärnan Alexander Isak spelar – och Aramco har i år blivit en av Fifas (Internationella fotbollsförbundet) sju globala sponsorer. Avtalet tros vara värt över en miljard kronor (100 miljoner dollar) per år fram till och med 2027.

Nästa vecka lär Saudiarabien tilldelas herr-VM 2034. Landet är den enda kandidaten inför Fifas kongress.

TT
/
stats