Forskare har upptäckt ett gigantiskt svart häl
Forskare har upptäckt ett stort svart häl – växer i rekordfart. - Foto: Robin Dienel AP/TT

Forskarnas skrämmande fynd: Svarta hålet växer rekordfort

Forskare har hittat en helt galen upptäckt. Jo – det har nämligen kommit över det snabbast växande svarta hålet hittills. Vi har skrivit allt om det!

Forskare i Australien har gjort en fascinerande, men rätt så skrämmande upptäckt. De har nämligen hittat ett gigantiskt svart hål som slukar allt i sin närhet – i en ruskig fart, skriver Sci-News.

Det svara hålet kallas för J2157-3602 och forskarna så "äter" hålet upp en massa ungefär lika stor som massan av vår sol varannan dag. Men som tur är för oss så håller det gigantiska svarta hålet hus cirka 12.5 miljarder ljusår från jorden.

Phew eller hur?

Lyser starkare än en hel galax

Det svara hålet växer så pass fort så att den utstrålar ett lyster som är flera tusentals gånger starkare än det från en galax. Det på grund av hålet suger in en massa gas som skapar en massa friktion och värme som hålet sen utger.

Men hur starkt ljus är det egentligen? Riktigt starkt.

– Om det här monstret befann sig i mitten av Vintergatan, så skulle den lysa tio gånger starkare än en fullmåne, säger Dr. Christian Wolf, från Research School of Astronomy and Astrophysics at the Australian National University (ANU), till Sci-News.

Skulle vara en fara för mänskligheten

Inte nog med att det hade varit olidligt ljust i vår galax. Om det svarta hålet befann sig i Vintergatan så hade det varit helt omöjligt att bo på jorden.

Anledningen till det den kopiösa mängd strålning som det svarta hålet utger. Så man kan säga att vi har väldigt tur att vi lever där vi lever i universum.

Det här skulle hända om jorden slukades av ett svart hål

Ja, vad skulle egentligen hända om jorden faktiskt slukades av ett hål likt detta? Vi kan säga så här – det hade inte slutat väl.

Den sidan av jorden som skulle vara närmast det svarta hålet skulle känna av en mycket större kraft än den sidan som befinner sig längre bort. Och efter en stund så skulle det oundvikliga ske – jorden skulle slitas i tu och vi med planeten, skriver The Conversation.

Men som sagt, det slipper vi ju – som tur är.

MER: Påverkas du av fullmånen? Då borde du läsa det här