Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
3962
reaktioner idag

Per Pettersson: Fler partier borde inse kraften i sociala medier

Per Pettersson, ansvarig för Centerpartiets sociala mediekanaler, skriver om de övriga partiernas bristande engagemang för och närvaro i sociala medier.

I år är det inte bara supervalår, med val till alla folkvalda församlingar från kommun till EU-parlament. Detta är också året när sociala medier på allvar kommer att påverka valutgången.

När jag skaffade mig Facebook 2007 eller Twitter 2009 så var de fortfarande nya företeelser som få egentligen visste vad vi skulle ha dem till. På åren sedan dess har de sociala medierna gått från att vara lekplatser till att bli intregrerade delar av våra liv. Även om olika kanaler kommer och går i popularitet, så är det få som i dag inte har åtminstone något socialt medium de är aktiva i. För en inte oansenlig andel av befolkningen är det också genom dessa kanaler vi kommunicerar med vänner, stämmer träffar eller till och med söker jobb.

Politiken måste finnas på dessa arenor. Tidigare träffade politiker och väljarna mest varandra i valstugor under valrörelserna. I dag är situationen helt annorlunda och väljare kan ställa sina politiska företrädare mot väggen genom de sociala medierna och de flesta förväntar sig att det kommer ett svar inom kort. De sociala medierna har blivit en valstuga som är öppen dygnet runt, varje dag.

Centerpartiet har tagit fasta på detta och bejakar utvecklingen. Partiet vill vara Sveriges mest öppna och bjuda in till dialog om politiken, men ser också styrkan i att de sociala medierna ger möjligheten att berätta om och förklara politiken. Bilder och video gör det möjligt att bli mer pedagogiska och under min tid vid rodret har partiet bl.a. satsat på infografik för att visa effekterna av politiken. Kommentarsfälten används flitigt och debatten på Twitter sker med både väljare och andra partier. I valrörelsen stärker partiet upp med en valredaktion som bland annat svarar på alla frågor som kommer in. Målet är en saklig och trevlig debatt där partiets politik kommer fram, förtydligas, förklaras och sprids.

Tyvärr ser jag att många av de andra partierna inte har omfamnar de sociala medierna i lika stor utsträckning. Många partier är dåliga på att svara varandra på Twitter. Inte alla partier visar andra användares inlägg på Facebook. Vissa partier har tagit till nödlösningar för att åtminstone ha en närvaro i vissa kanaler, som mest verkar arbeta efter principen ”vi måste ju finnas där”. Det är tråkigt, inte minst för den politiska dialogens utveckling. De sociala medierna bygger på öppenhet, delaktighet och dialog. Den som inte har tid, ork eller vilja att delta på dessa villkor kommer att misslyckas.

Hur partierna hanterar sociala medier påverkar bilden av partierna långt utanför dessa kretsar. Ett parti som inte inbjuder till dialog och som behandlar sina sociala kanaler styvmoderligt, kommer också att uppfattas som ett tillknäppt parti som står långt från sina väljare. Centerpartiet har valt en annan väg och välkomnar både beröm och saklig kritik. Jag är övertygad om att både partiet och svensk politik i längden vinner på den typen av öppenhet och dialog. Jag önskar att fler partier kunde inse och omfamna det, för både sin egen och den svenska politiska debattens skull.

Per Pettersson
Expert på sociala medier

Är Centerpartiet bäst av partierna på sociala medier?