Elias Giertz
Elias Giertz - Foto: Bingo Rimér

"Det är tydligt att Isak Skogstad inte lyssnat på föreläsningarna"

REPLIK "Utan att ha allt för stor kunskap om hur lärarutbildningen är uppbyggd är det tydligt att Isak Skogstad inte lyssnat på föreläsningarna om skollagen", skriver Elias Giertz i en replik på Isak Skogstads debattartikel om elevdatorer.


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Debatten

Tidigare i veckan skrev Isak Skogstad en debattartikel om att elevdatorer distraherar mer än de ger eleverna i grundskolan. Nu svarar Elias Giertz, medförfattare till en av böckerna Skogstad hänvisar till, och menar att kritiken är missriktad.

Det finns mycket att oroas över när det gäller svensk skola i dag. I en debattartikel hos Nyheter24 försöker Isak Skogstad, lärarstudent, inbilla oss att datorer i skolan är farligt. Det är direkt fel. Om det är någonting vi bör oroa oss för så är det att dessa tankegångar finns hos den framtida lärarkåren.

Isak Skogstad ser problem i att elever får svårt att fokusera när datorn finns i klassrummet. Det är precis sådana svårigheter som elever övervinner genom att arbeta med datorer i skolan. Var ska man annars lära sig det? Jag som haft en dator i undervisningen sedan årskurs 9 vet i dag precis när och var det är rimligt att sitta på Facebook - och när det i stället är rimligt att jag pluggar. Att Isak, i dag högskolestudent, vittnar om att han själv inte tränat upp den förmågan är beklagligt. Det är inte minst ett bottenbetyg för svensk skola. Just därför är det viktigt att skolan aktivt arbetar med att träna upp den här kompetensen hos svenska elever. Situationen blir ohållbar om framtida arbetsgivare ska ta hand om det.

Sådana här kompetenser benämns bland annat av EU som nyckelkompetenser. När ”Unos uno”-studien, som Skogstad hänvisar till, presenterades nämnde forskningsledaren Åke Grönlund att man på ett flertal skolor har elever som utvecklar dessa kompetenser i hög grad - tack vare införandet av elevdatorer. Social förmåga, kulturell medvetenhet, ett källkritiskt förhållningssätt och vetenskaplig förmåga är några förmågor som man vittnar om utvecklas hos elever.

Utan att ha allt för stor kunskap om hur lärarutbildningen är uppbyggd är det tydligt att Isak Skogstad inte lyssnat på föreläsningarna om skollagen. Där nämns tydligt att elever ska ha inflytande över hur de lägger upp sina egna studier. Om de gör det genom att spana på Facebook var tionde minut eller inte är inte någonting som lärare ska lägga sig i. Tvärtom, de ska arbeta för att handleda och stötta eleven utifrån de mål som lärare och elev gemensamt satt upp. Det är en lärares arbete, inte ”att lära ut kunskap om våra ämnen”, som Skogstad menar. Hans uppfattning stöds inte heller av Skolverket. De har påpekat att lärarens didaktiska kompetens - alltså en lärares förmåga att sätta in kunskaper, uppgifter och uppdrag i ett större sammanhang - har större påverkan på elevers resultat än lärarens ämneskunskaper. Kanske kan dessa sammanhang bli tydligare om datorer och internet finns i skolan - utan begränsningar.

En fråga jag ställer mig är om Isak för samma resonemang som han gör om datorer när det kommer till fönster. I alla år skolan har funnits har det varit enkelt för elever att flytta sin uppmärksamhet någon annanstans. Ut genom fönstret, på den snygga klasskompisen som sitter bredvid eller kanske in i dagdrömmarna. Om man vill att elever ska lära sig måste skolan bli mer relevant och intressant än alla de distraktionsmoment som finns. Det kan tyckas vara ett hårt arbete - men jag hoppas att framtidens lärare är beredda att göra det jobbet.

Elias Giertz
gymnasieelev, föreläsare om utbildning och medförfattare till ”Att förändra skolan med teknik: Bortom en dator per elev”

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med skribenten?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.
Senaste nytt

"Jag körde rattfull med ena dottern i bilen"

13 Dec 2022, 11:12

En stark välfärd är det enda som kan rädda svensk psykiatri

10 Sep 2022, 18:41
DEBATT: ​​"Man kan önska att jag var ett undantagsfall. Men jag är vuxen nu och med åren har jag träffat alldeles för många människor med liknande berättelser. Berättelser om en psykiatri som inte fungerar. Det är inte värdigt ett land som Sverige", skriver debattören och socialdemokraten Felicia Torpman.

DEBATT: "Sverige behöver en regering som tar kvinnors hälsa på allvar"

8 Sep 2022, 15:20
"Regeringen pratar gärna om sin feminism, men satsningar på kvinnosjukdomar lyser med sin frånvaro. Sverige behöver en regering som tar kvinnors hälsa på allvar och öronmärker resurser till forskning om kvinnosjukdomar", skriver Elisabeth Svantesson (M) och Matilda Ekeblad (MUF).

Därför går jag, Bränsleupprorets ledare, med i Moderaterna: "Arbetar hårdast"

5 Sep 2022, 15:34
"Redan innan Rysslands invasion av Ukraina hade Sverige världens dyraste diesel. Vi har i år sett bränslepriserna slå nya skyhöga rekord. Det finns ett parti som jag menar gör mest för att motverka detta, som arbetar hårdast för att priset ska sänkas", skriver Bränsleupprorets ledare Peder Blohm Bokenhielm.

Kan vi en gång för alla sluta klaga på skatten?

10 Jun 2022, 15:24
DEBATT. "Du som klagar. Du har säkert ett välbetalt jobb. Kanske betalar du mer i skatt än grannen. Men vet du? Det är inget straff. I grunden är skatter något fint. När det går till rätt saker", skriver debattören Felicia Torpman.

Sophie, 13, sätter ner foten: "Hjälp mig att befria försöksdjuren!"

2 Jun 2022, 09:47
INSÄNDARE: "Tänk att vara detta djur som används för att ta fram hudvård till människan, att lida och leva helt i motsats till sin instinkt", skriver Sophie Piper, 13.