Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
17 470
reaktioner idag

Djurens Rätt: "Gå inte på kycklingindustrins missvisande reklam"

"Kycklingen som gick runt i Almedalen är den enda av Svensk Fågels 80 miljoner kycklingar som någonsin fått komma ut och känna solen på ryggen. De andra hålls instängda i trånga lokaler där den höga ammoniakhalten från deras avföring gör att de drabbas av frätskador på bröst och fötter", skriver Djurens Rätt om Svensk Fågels #gulapippin.

I Almedalsvimlet stötte jag ihop med en gul kyckling, som enligt lappen på ryggen hette #gulapippin. Det var något så konstigt som en kyckling som gick runt och gjorde reklam för att själv bli uppäten. Den här kycklingen i mänsklig storlek gjorde dessutom reklam för att dess 80 miljoner olycksbröder och -systrar som föds i Sverige varje år ska ätas upp. 

Svensk Fågels kycklingdräkt är ett praktexempel på hur kycklingindustrin försöker få konsumenter, och barn, att tro att det inte finns några problem med vår konsumtion av kycklingar. 

Kycklingen som gick runt i Almedalen är den enda av Svensk Fågels 80 miljoner kycklingar som någonsin fått komma ut och känna solen på ryggen. De andra hålls instängda i trånga lokaler där den höga ammoniakhalten från deras avföring gör att de drabbas av frätskador på bröst och fötter.

Svensk Fågels andra kycklingar skulle knappast ha kunnat vandra omkring i Almedalen eftersom var tionde kyckling dessutom drabbas av smärtsamma benproblem när benen inte orkar bära den onaturligt snabbt växande kroppen.

Den mesta information som den svenska konsumenten får om hur kycklingen har haft det kommer från reklam. Väljer Svensk Fågel att visa upp en gosedjurskyckling för att de vet att svenska konsumenter skulle välja bort kyckling om de fick se verkligheten?

Djurens Rätt har genomfört närmare 30 000 samtal angående hur kycklingarnas förhållanden ser ut i den svenska kycklingindustrin. Vi upptäckte att svenska konsumenter inte känner till att svenska kycklingar aldrig får vistas utomhus och att de svenska kycklingarna är av extremt snabbväxande raser som orsakar kycklingen mycket lidande.

Kycklingen har vuxit från nykläckt till den storlek du ser i frysdisken på bara 35 dagar. Arbetsinsatsen per kyckling var i genomsnitt 30 sekunder. Det säger sig självt att i en industri där 10 000 till 30 000 fåglar hålls tillsammans går det inte att se om någon enskild kyckling har blivit sjuk eller har ont.

Svensk Fågel har avböjt att ta emot de 30 000 namnunderskrifter som svenska konsumenter vill att Djurens Rätt överlämnar. De människor som skrivit under vill att det ställs krav på utevistelse för alla kycklingar och att de snabbväxande raser inte ska användas. De vill även att Svensk Fågel gör något åt det faktum att 160 000 kycklingar dör på vägen till slakteriet. Dessa kycklingar överlever inte ens transporten till slakt på grund av klämskador, kvävning, svåra ben- och vingbrott eller att de drabbas av extrema temperaturer.

Glädjande nog var mitt samlade intryck från årets Almedalsvecka att allt fler är intresserade av att inte längre äta djur och att allt fler känner obehag inför hur djuren behandlas. Enligt Djurens Rätt/Demoskop väljer redan en av tio svenskar vegetariskt. Var en kritisk konsument. Förutsätt att det är något skumt när du ser omkringvandrande fåglar som gör reklam för att vi ska äta andra fåglar.

Camilla Björkbom, Förbundsordförande Djurens Rätt

Håller du med?

KOMMENTARER

Innan du kommenterar: läs våra regler