Per Olsson
Per Olsson

"Skolan behöver lyfta fram klimatfrågorna"

"Skolinspektionen göra en granskning av det nuvarande uppdraget i läroplanen om hållbar utveckling", skriver Per Olsson (MP).


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Skolan är viktig för omställningen till en hållbar värld. Kunskapsutvecklingen möjliggör att ställa om samhället och hitta lösningar på världens såväl ekonomiska, sociala och miljömässiga utmaningar. Enligt läroplanen ska alla elever skaffa sig ett personligt förhållningssätt till globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur vårt sätt att leva kan anpassas för att skapa hållbar utveckling. Utmärkta skrivningar, men som i dagens skola riskerar att som bäst resultera i några temadagar. Mer måste till.

Det är i dag omöjligt att svara på frågan hur många timmar en elev ägnar i skolan åt om hållbar utveckling. Vad som faktiskt görs under de timmarna går ännu mindre att säga. Det är samtidigt inte svårt att tro att det ser väldigt olika ut och att det till slut hänger på enskildas engagemang och kunskap.

När lärarutbildningen gjordes om av Alliansregeringen konstaterade Unescorådet att ännu en viktig utredning gällande utbildningsområdet saknade förslag om utbildning för hållbar utveckling. Betoningen av ämneskunskaper var inte tillräcklig för att hantera komplexa frågeställningar i elevernas verklighet, globala utmaningar och samhällsutvecklingen. I tidigare lärarutbildning erbjöds på sin höjd valbara kurser i ämnet. Det är därför ingen överdrift att påstå att det i dag saknas tillräcklig kunskap i skolan för att på allvar arbeta med frågorna. Här krävs förändring!

Hållbar utveckling förutsätter ett ämnesövergripande synsätt, menundervisningen i skolan organiseras vanligtvis ämnesvis. Därför krävs ett tydligare stöd att arbeta ämnesövergripande i skollag, förordningar och läroplaner. Det krävs också ekonomiska resurseroch tydlig uppföljning.

Miljöfrågorna måste också samlas i ett eget ämne. Hållbar utveckling är brett och kommer fortsättningsvis behöva vara ett ämnesövergripande uppdrag för skolan. Utöver det behöver vi också ett särskilt ämne, med en egen kursplan, med behöriga lärare som kan garantera kunskap, medvetenhet, och vilja kring miljöfrågorna. Att arbeta ämnesövergripande minskar nämligeninte behovet av särskilt ämnesinnehåll eller kunskapsmål. Gesmiljöfrågorna en tydligare position i skolan förbättras förutsättningarna att arbeta ämnesövergripande med det bredare hållbarhetsperspektivet.

Vi passerar nu dagen då årsproduktionen av planetens ekologiska resurser är förbrukade. Vi saknar inte kunskap om klimatförändringarna. Ska skolan förbereda eleverna på att kunna ta ansvar för sin egen och deras gemensamma framtid är den här kunskapen oundvikligen något alla behöver ha med sig. Detta bör politiska partier tämligen brett vara överens om.

Nu måste Skolinspektionen göra en granskning av det nuvarande uppdraget i läroplanen om hållbar utveckling. När vi har en bättre bild av vad som görs och vilka brister som finns kan vi ta nästa steg med förändring av lärarutbildning, kompetensutveckling och introduktion av nytt ämne. Skolan behöver en tydlig färdplan för att lyfta fram miljö- och klimatfrågorna och lärandet för hållbar utveckling.

Per Olsson
kandidat till riksdagen för Miljöpartiet Stockholms stad och författare till ”Gröna tankar om skolan och framtiden

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.