Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
340
reaktioner idag

"Frölunda Indians logo är både rasistisk, hånfull och osmaklig"

Antonie Grahamsdaughter: "Varje slag med hockeyklubban mot pucken blir till ett symbolisk våld och en upprepning av det koloniala våldet som utövades mot Nordamerikas urbefolkning"

Frölunda hockeylags logotyp utgörs av ett krigaransikte föreställande så kallad ”Indian” från Nordamerikas ursprungsbefolkning med krigsmålning och traditionell fjäderskrud. Krigaransiktet är omgivet av två slogans ”Frölunda Indians” och ”Vi ger oss aldrig”. Här reduceras Nordamerikas urbefolkning till en exotiserad, stereotyp kolonial maskot. Osmakligt och rasistiskt.

Logotypen cementerar en föreställning från det förflutna som visar att Nordamerikas ursprungsbefolkning fortfarande definieras ur ett kolonialt perspektiv. De har omvandlats till en exotiserad stereotyp karikatyr i den vita mannens föreställningsvärld.

Riktigt problematiskt blir det med lagets hockeypuck som dekorerats med lagets maskot.

Varje slag med hockeyklubban mot pucken blir till ett symbolisk våld och en upprepning av det koloniala våldet som utövades mot Nordamerikas urbefolkning. I grunden är detta en respektlös handling.

Vad händer om vi byter ut lagets logotyp av ett ”redface” till ett ”blackface”. Tänk er nu att hela ishockeylaget jagar en ishockeypuck med ett ”blackface” och riktar hårda smällar mot pucken. Det skulle knappast accepteras i dagens Sverige! Varför acceptera vi att Nordamerikas urbefolkning hängs ut som stereotyper? Kan det bero på att Sverige aldrig gjort upp med sitt koloniala arv?

När Börje Salming klär ut sig till sioux-hövdingen Sitting Bull är det ett uttryck för kulturellt förtryck. Det är ingen ursäkt att Salming själv kommer från en minoritetskultur. Han om någon borde veta bättre. Han gör sig skyldig till appropiering vilket innebär att man använder attribut från en minoritetskultur utan att själv tillhöra gruppen. Samma sak gäller för Frölundas hockeylag. Det räcker inte med att man uttrycker att man är intresserad av så kallad ”indian-kultur". I själva verket upprätthåller man en endimensionell kolonial orealistisk stereotyp av Nordamerikas urbefolkning.

Jag kan inte tänka annat än att Nordamerikas urbefolkning fortfarande ses som reliker från det förflutna. Att många knappt ser dem som vardagliga människor. Nordamerikas ursprungsinnevånare har reducerats till att bli den vita mannens pojkdröm om att leka cowboy och ”indianer”.

Stephanie A. Fryberg vid Stanford University hävdar att stereotyper av Nordamerikas urbefolkning som produceras i samhället blir starka representationer av detta urfolk. Stereotyperna ersätter de verkliga människorna. Vilket innebär att vi reproducerar dessa bilder för att hänvisa till ursprungsbefolkningen i Nordamerika. Stereotyper som vi är matade med från filmer, media och i det här fallet även genom Frölunda hockeylags logotyp.

Dessa stereotypa exotiserade bilder blockerar en tidsenlig bild att träda fram ur verkligheten. Media rapporterar sällan om vad som händer bland Nordamerikas urfolk. Hur ofta får vi läsa att i USA och Kanada protesteras det mot rasistiska stereotyper i lagsporter och slagord som ”vi är inte maskots – främja sport inte rasism”?

På Frölunda Indians officiella webbshop kan vi shoppa i sann kolonial anda, logotypen pryder julgranskulor, nyckelringar, nappar och tofflor. Här hittar vi sponsorer som Volvo, SEB, McDonalds, Swedbank, Intersport och SKF med flera.

Antonie Grahamsdaughter,
Skribent och debattör

Håller du med?

KOMMENTARER

Innan du kommenterar: läs våra regler
Känslometern
Island är enda nordiska laget kvar i EM
Hur är känslan inför deras fortsättning?