1 av 3
- Foto: Privat/TT
2 av 3
- Foto: Privat
3 av 3
- Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

SOS-operatör: Snälla, ring inte till 112 i onödan

Alexandra Sundberg: När ett samtal inkommer tar det inte mer än 5-10 sekunder innan vi identifierar det som skarpt, allvarligt, akut eller rent nonsens. Detta är viktiga sekunder för någon som satt i halsen, drabbats av akut stroke eller hjärtstopp.


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Alexandra Sundberg är 34 år, SOS-operatör, lärarstudent, litteraturfjant. Gillar rött vin och hårdrock. Mamma, fru och besserwisser

Jag har arbetat som SOS-operatör i åtta år. Åtta roliga, fartfyllda och spännande år. Varje arbetspass är unikt, inget samtal är förutsägbart.

Belastningen på 112 är relativt konstant, mellan 3500-4500 samtal per dygn besvaras av oss och ungefär 40 procent av dessa hänvisas till andra telefonnummer eller är rena busringningar. Det är 4 av 10 samtal!

Det finns ett allvarligt problem i respekten för vårt nödnummer. I mitt Facebook-inlägg från den första januari som nu blivit uppmärksammat beskriver jag några av de samtal som inkom under nyårsnatten 2015. Samtal som jag, var och ett, fick ta på olika grad av allvar. Detta är dock inte unikt för nyårsafton, dessa samtal inkommer årets alla dagar, bara i mindre mängd.

När ett samtal inkommer tar det oftast inte mer än 5-10 sekunder innan vi som vana och duktiga larmoperatörer identifierar det som skarpt, allvarligt, akut eller rent nonsens. Detta är mellan 5 och 10 viktiga sekunder i någons liv som satt i halsen, drabbats av akut stroke eller hjärtstopp. I många av fallen tar det ännu längre tid att utesluta att ett samtal är trams, många ringer in och ljuger om olyckor, misshandel, bränder och olika sjukdomssymptom.

Detta kräver inte bara vår tid, det är också ett oerhört slöseri med resurser i samhället och faktiskt framkallande av fara för andra. Det tar bort viktigt fokus från er som behöver hjälp på riktigt. När ditt barn ligger svårt skadat, när ditt hus brinner eller när din make slutar att andas kan vi sitta upptagna med en arg farbror som anser att jag ska komma ut och fixa hans ledningar då han har brunt vatten.

När jag och mina kollegor börjar våra arbetspass finns vi där för dig och dina nära. Om du eller någon annan missbrukar larmnumret ställer du/ni till det för andra, era medmänniskor som faktiskt är i akut behov av hjälp. Tänk på det.

Alexandra Sundberg,
SOS Alarm Sundsvall

SOS
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.