​Lisa Bjernhagen är trött på sexistisk reklam.
1 av 3
​Lisa Bjernhagen är trött på sexistisk reklam. - Foto: Privat/Faksimil: Dazed
​Lisa Bjernhagen.
2 av 3
​Lisa Bjernhagen. - Foto: Privat
"Ta ditt ansvar och acceptera inte i den här skiten".
3 av 3
"Ta ditt ansvar och acceptera inte i den här skiten". - Foto: Faksimil: Dazed

Sexistisk reklam leder till våldtäkt – förstår ni inte det?

Debattören: Ta ditt ansvar och acceptera inte i den här skiten. Det gäller främst dig som identifierar dig som kvinna och inte vill bli sedd på som en sexleksak. Det måste få ett stopp och det är nu!


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Lisa Bjernhagen är 23 år. Hon bor i Mangskog, Värmland, och driver bloggen skogsraah.se.

När jag gick in i en parfymbutik på Gran Canaria fick jag ännu en gång se sexismen i vitögat. Vad det än gjordes reklam för, oavsett kön, var det avklädda kvinnor som sportade produkten. Mellan sina bröst, mellan sina ben, liggandes på eller under en flaska och i flera andra objektifierande ställningar.

Är sexismen såhär illa runtom i Europa? Är Sverige verkligen så långt före andra europeiska länder? Ja, på sätt och vis verkar det så. Om än vi nu fortfarande är långt ifrån att vara kvitt sexismen och objektifieringen för gott.

Jag stod i butiken och bara glodde på bilderna. Antingen är jag inne för sällan i parfymbutiker här i Sverige eller så är det helt enkelt så här sanningen ser ut i de flesta länderna. Produkter ska säljas och de ska säljas med sex. "Sex säljer" "Lättklätt säljer". Argumenten har blivit lika trötta och slemmiga som våldtäktsmännen som ständigt försöker skylla på offren.

Det spelar liksom ingen roll att modellen har ställt upp av egen vilja och får flera miljoner för uppdraget: Det här drabbar alla av kvinnligt kön. Det är budskap likt dessa som sänds ut till människor runtom i världen när de går in i en butik eller spatserar gågatan fram. Vi kommer inte undan de sexistiska budskapen och den influerar oss hela tiden.

Som ung tjej vill du köpa parfymen med den avklädda kvinnan på bilden: "Nu kommer jag bli populär och sexig!" Unga män får återigen sin optimala bild av den avklädda kvinnan bekfräftad. Smal, stora bröst, rakad här och rakad där, fast rumpa, strålande hy med en blick och vidöppen mun som bara ropar efter att ligga.

En trånande blick som gör att vi kvinnor måste börja passa oss för hur vi tittar på männen hädanefter eftersom det lika gärna hade kunnat uppfattats som att vi vill få den i tvåan inne på skoltoaletten. Som om det vore det enda kvinnokroppen var skapad för: Att vara naken och att bli knullad. Om du har tur även föda ditt barn.

Du som tycker att sexism, objektifiering, förminskande av det kvinnliga könet och våldtäkter är fel måste agera. Det här är som guldbiljetten för den osäkra mannen till tutt-. knull-, och rumpfabriken där de lär sig om hur kvinnor ska se ut och vad de finns till för.

Ett informationsblad som de tar hem för att senare ge sig ut på jakt efter den kvinnliga produkten på krogen. Reklam är inte bara reklam. Att ignorera sexism och objektifiering på den här nivån är att enbart föra trenden vidare. Att rycka på axlarna åt kvinnor som far illa i övergrepp, våldtäkt och trakasserier.

Ta ditt ansvar och acceptera inte i den här skiten. Det gäller främst dig som identifierar dig som kvinna och inte vill bli sedd på som en sexleksak. Det måste få ett stopp och det är nu!

Lisa Bjernhagen

/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Är modereklam för sexistisk?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.