Emilia Möller kritiserar den svenska skolan och föreslår förändringar.
1 av 3
Emilia Möller kritiserar den svenska skolan och föreslår förändringar. - Foto: Privat/TT
"Betygen förstör glädjen i lärandet".
2 av 3
"Betygen förstör glädjen i lärandet". - Foto: TT
Emilia Möller.
3 av 3
Emilia Möller. - Foto: Privat

Emilia, 17: Betygen tar bort glädjen i skolan

Debattören: Klasser skapar grupperingar, stämplar, utanförskap och mobbning.


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Emilia Möller är 17 år och går naturvetenskaplig linje i Göteborg.

Hon sysselsätter sig med olika volontärarbeten på fritiden samt gym och dans.

Problemet med skolan är att den är det enda som inte utvecklats något nämnvärt sedan mina föräldrar var små, till skillnad från hur samhället i övrigt utvecklats.

Bort med klasserna. Bort med åldersindelningen. Bort med könsfördelningen. Bort med betygen.

Klasser skapar grupperingar, stämplar, utanförskap och mobbning. Om vi barn inte är emotionellt och kunskapsmässigt mogna i vår ålder att ha inflytande på vårt lärande, hur ska vi då kunna vara mogna nog att hantera psykiska problem?

Åldersfördelningen skapar betygen på det sätt att man förväntas lära sig visst antal saker under begränsad tid, baserat på hur gammal du ska vara när du lär dig det. Klarar du inte det, så får du lägre betyg.

Har du förutsättningarna för att klara det, så får du högre betyg.

Om vi barn inte är emotionellt och kunskapsmässigt mogna i vår ålder att ha inflytande på vårt lärande, hur ska vi då kunna hantera en känsla av att konstant vara sämre än alla andra; att konstant känna sig misslyckad?

Könsfördelning inom klasserna, idrotten och viss undervisning säger emot den utveckling som sker i vårt samhälle just nu.

Om vi barn inte är emotionellt och kunskapsmässigt mogna i vår ålder att ha inflytande på vårt lärande, hur ska vi då kunna vara mogna nog att hantera en eventuellt icke tillhörighet om man delas in i tjejer respektive killar?

Betygen förstör glädjen i lärandet. Om vi barn inte är emotionellt och kunskapsmässigt mogna i vår ålder att ha inflytande på vårt lärande, hur ska vi då kunna vara mogna nog att bli betygsatta?

Att skolan ser ut på detta sätt gör att endast de barnen med rätt förutsättningar för den strikta skolmallen kommer klara sig igenom den.

De med förutsättningar att kunna formulera sig skriftligt på prov och att plugga smart; då det är någonting vi ska lära oss själva samtidigt som vi pluggar inför provet.

De med förutsättningar att kunna ta in lika mycket information på morgonen som på eftermiddagen. Trivas i en klass på 20-30 elever, ha de praktiska ämnena i skolan som fritidsintressen och kunna agera seriöst på en redovisning framför sin klass där större delen av klassen är ens kompisar.

Att vara klassens clown skapar i många fall problem för denna person att vara seriös på en redovisning, då personens kompisar inte tar en seriöst.

Vi missar även så oerhört många talanger när vi har ett skolsystem som inte heller tillåter de bättre att faktiskt bli bättre under skoltid förrän en viss ålder är nådd.

Den skolan vi en gång skapade må ha fungerat förr, men det betyder inte att den kommer fungera för alltid.

Emilia Möller

---

Vill du läsa mer om skolpolitik? Läs den här artikeln om betyg.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.