LUF Storstockholm vill ta bort närvarokravet.
1 av 3
LUF Storstockholm vill ta bort närvarokravet. - Foto: TT/TT
Viktor Stamyr.
2 av 3
Viktor Stamyr. - Foto: Privat
Saga Bowallius.
3 av 3
Saga Bowallius. - Foto: Privat

Ta bort närvarokravet för studiemedel på gymnasiet!

LUF Storstockholm: Elevens främsta uppgift är att uppnå resultat – inte att fysiskt närvara.


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Trots kravet på närvaro skolkar många elever regelbundet. Man håller koll på sin frånvaro, endast för att veta hur många och vilka lektioner de kan hoppa över för att inte få bidraget indraget.

Det nuvarande systemet tillåter också myndiga elever att sjukskriva sig själva, vilket kan missbrukas upp till den nivån då ett läkarintyg krävs. Även innan 18-års-dagen kan det till och med hända att vårdnadshavare som håller med om att den lektionen är meningslös sjukskriver eleven på dennas begäran.

Anledningarna till att skolka är många - men alla bör man inte straffas för. Ibland handlar det om att skolans schema är för inflexibelt för ens övriga liv - men att man kan ta igen studierna hemma.

Ibland kan det även handla om att man lär sig bättre om man sitter hemma och pluggar än om man närvarar på lektionen; till exempel då läraren lagt upp lektionen på ett sätt som inte är en bra inlärningsmetod för den enskilda eleven, eller då man i slutet av terminen fyller ut tiden med filmtittande.

Det kan även vara så att man som elev är för trött eller av andra anledningar inte är mottaglig för kunskap. Risken då är att eleverna går på lektionerna för att inte få studiebidraget indraget – men ägnar lektionen åt att störa de andra eleverna.

För att få CSN krävs nämligen inte aktivt deltagande eller gott uppförande, utan endast närvaro. Dessa elever blir ett störmoment för både de elever som lär sig bäst på lektionen och lärarna som tvingas försöka hålla tyst på dem. Det enda sättet för närvaroplikten att få dessa elever att sköta sig är om läraren är villig att kasta ut dem och ge frånvaro, vilket de flesta lärare inte är.

I ett Sverige där kunskaperna sjunker och där PISA-resultaten är skrämmande låga måste vi utforma studiemedlet så att det gynnar ansträngning. Om eleverna ska gå på lektionerna är det lärarens ansvar att göra lektionerna värdefulla så att eleverna känner att de får någonting ut av att närvara.

Samtidigt bör elevens främsta uppgift vara att uppnå resultat – inte att endast fysiskt närvara. Det är därför dags att närvaroplikten för CSN på gymnasiet bör tas bort och ersättas med krav på studieresultat.

Saga Bowallius,
Vice ordförande, LUF Storstockholm

Viktor Stamyr,
Medlem, LUF Storstockholm

/
Luf
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.