Sofia Arkelsten (M)​ skriver om Systembolaget.
1 av 3
Sofia Arkelsten (M)​ skriver om Systembolaget. - Foto: TT/TT
2 av 3
- Foto: Christine Olsson / Christine Olsson/TT
Sofia Arkelsten (M)
3 av 3
Sofia Arkelsten (M) - Foto: TT NYHETSBYRÅN

Sofia Arkelsten (M): Systembolaget bidrar till en osund alkoholkultur

Sofia Arkelsten (M)​: "Vi köar inför helgerna, handlar kanske produkter vi inte hade tänkt och köper hellre för mycket än för lite."


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Inför skolavslutningar, studenten och midsommar köade många på Systembolaget. Det tar lång tid. Ibland tar det du tänkt köpa slut. Ibland är det bara galet långa köer. 

Kanske handlar människor alldeles för mycket vid de tillfällena eftersom det är lika bra att passa på. Sen är det ju stängt.

En del besöker inte ens Systembolaget, utan har källare och garage fyllda med sina ransoner från Finlandsbåtar eller bussresor. 

Andra handlar helt enkelt av någon som betalar sina inköpsresor genom att sälja lite på sidan av. Även om det är olagligt och smuggling så ses det ibland lite mer som en folksport, att utmana Systemet.

Andra hör av sig till ännu mindre nogräknade alkoholleverantörer genom Instagram eller WhatsApp. Då går pengarna direkt till organiserad brottslighet, och det är också oklart vad du verkligen får för varor.

Förr köptes alkohol över disk på statliga Systembolaget. Du gav produktnumret till expediten som sen gick bak till lagret och hämtade fram flaskan. Om den fanns i lager. Och så var det stängt på lördagar. 

Det är bättre nu. Och unga dricker alltså mindre. Konsumtionen hos niondeklassare har ungefär halverats på 15 år. Möjligen beror inte det på Systembolagets verksamhet som alltså har moderniserats en del.

Systembolaget är ett statligt bolag som har som idé att bara finnas så länge kunderna vill att det ska finnas kvar. Alla tycker alltså inte att Systembolaget behövs. Men ett bolag som vill finnas kvar, trots att monopolet utmanas, behöver utvecklas. 

Systembolaget gör bra saker, som att lyfta fram ekologiskt och jobba med ansvarsfrågor eftersom det finns en hel del att göra i vinbranschen. Tidigare har jag föreslagit att de kan erbjuda kylda drycker som nästa steg för en bra service.

Omvärlden är i rörelse. Både kundernas beteende och matmarknaden har förändrats och alla aktörer står inför enorma utmaningar. 

Butiker konkurrerar med restauranger och hemkörning finns av kyld färdigmat, varm mat, råvaror från billigt till high end och även öl och vin. 

Kylbilar, budbilar, cykelbud eller drönare kan snart leverera det mesta direkt. Människor använder butikerna som skafferi och handlar det som behövs just nu. Mat ska kunna ätas direkt, ibland på plats, ibland hemma.

Det är ingen större skillnad på butik och restaurang. Förutom det här med alkoholen. Alkohol är inte vilken vara som helst, därför finns det regler för hur det får säljas och köpas. 

Men här finns stora möjligheter till att både bredda Systembolagets verksamhet men också öppna upp för fler, men bara för den som följer reglerna, kollar åldersgränser och marknadsför ansvarsfullt.

I stället köar vi inför helgerna, handlar kanske produkter vi inte hade tänkt och köper hellre för mycket än för lite. 

Svensk alkoholpolitik driver fram så märkliga beteenden. Det är konstigt att vuxna människor noggrant behöver planera sitt drickande. Det om något skapar ju en osund kultur. 

Sofia Arkelsten,
Riksdagsledamot Utrikesutskottet för Moderaterna

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.