Recension av The Happening

År: 2008
Antal visningar (2113)    Forumdiskussion (2)
6/8 2008
Recenserad av showoff
T
he Happening kretsandes runt ett okänt hot mot mänskligheten. Folk dör stup i kvarten och ingen vet varför. Är det terrorister eller ett virus?

Jag tror de flesta åsikter går isär om vilka filmer som regissören M. Night Shyamalan har gjort som verkligen är bra. Det började med Sjätte Sinnet och efter det har hans fanskara minskat vid varje film som gått och när vi var framme vid Lady in the Water fick folket nog. Night ansågs vara slut på ideér och visste inte längre vad biopubliken ville ha. Men med sin nya och första barnförbjudna film skulle han skrämma slag på biobesökarna. Jag tror tyvärr att Night har missuppfattat vad som är otäckt och inte.

Ett enormt problem i The Happening är ett uppenbart problem. Det är inte läskigt. Enda orsaken till sin 15-årsgräns är enstaka situationer där blodet får spruta lite extra mycket. Scener som egentligen inte tillför det minsta obehag och skulle kunna strykas på förhand. Shyamalan, som tidigare alltid har varit så bra med att bygga upp spännande situationer genom enkla men framför allt snygga och smarta sätt, är som bortblåst i The Happening och rent tekniskt så är detta hans minst imponerande filmen hittills.

Men teknik är inte allt säger ni. Jo, i The Happening så är det nog just det de är. För även om jag gillar Mark Wahlberg som skådis så är han totalt usel som huvudkaraktären Elliot Moore. Dock tror jag inte det är Marks fel då hans karaktär tydligen ska vara så mesig och försiktig det bara går. En totalt genomtråkig människa vi måste dras med igenom hela filmen. Lägg till detta ett kärleksdrama mellan hans fru Alma (spelad av Zooey Deschanel) som är otroligt krystad och meningslös att filmen inte har en enda stadig karaktär att luta sig på.

Jag tror verkligen att det är M. Night Shyamalan som har klantat till den här filmen. Regin är usel i vissa delar och repliker som säkert såg riktigt bra ut på pappret låter skrattretande och extremt krystade på vita duken. Sen att scenerna byggs upp och filmas på ett sånt sätt att det nästan ger en komisk touch gör saken definitivt inte bättre.

För det är något med berättartekniken. Det är för långsamt och för utdraget. Night är känd för att använda sin tid att berätta en historia men i en skräckfilm som ska chocka och skrämma så funkar det inte alls. Det blir platt, tråkigt fall och när vi landar på jorden igen så inser vi ganska snart att vi redan visste allt om hans nya film. Det händer verkligen ingenting i The Happening.

Rollywood 5 har röstat
showoff 26 har röstat
weng-weng 28 har röstat