Som besökare på Modette samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Modette

I can’t sleep.

Nu har jag äntligen vaknat upp och blivit människa! Somnade någon gång vid kl 05.00 imorse.. Vad är det för fel på mig? Jag KAN INTE sova! Har ni möjligtvis tips på vad som kan underlätta? Jag dricker varm mjölk, räknar får, försöker kolla på tråkiga program på TV, städa..

Now I have finally woken up and become a human! Fell asleep sometime at 5:00 this morning .. What is wrong with me? I CAN’t sleep! Have you perhaps things that can help? I drink warm milk, count sheeps, try to watch boring TV program, clean up my appartment..

77 kommentarer

  1. Jag har exakt samma problem! Man är helt förstörd dagen efter! Kommer du på nåt bra sätt så tipsa gärna!!! Kram H

  2. Stå opp tidlig! Står man opp rundt 12-14 klarer iallefall ikke jeg å sovne før seeeent.
    Måtte faktisk døgne i dag og har ikke sovet i natt pga jeg skal snu døgnet. WHAT a life. Holder på å falle om i søvn nå da. Typisk. Dette blir en fin dag.

  3. Sluk TVe t en halv time før du går i seng (det samme med computer), lys gør at hjernen fortsætter med at være vågen, og gør nogle kedelige ting såsom at vaske op/rydde op og lignende. derudover kan du overveje at gå i en helsekostforretning og købe Baldriandråber/piller eller hvad de kan anbefale mod søvnløshed

  4. När inte jag kan sova brukar jag försöka andas tyngre på samma sätt man gör precis innan man somnar, efter ertt tag blir jag avslappnad och somnar. Hoppas du får ordning på sömnen! Kram :)

  5. I suggest you to drink tea with Passiflora edulis (passion fruit), balm and chamomile. Put them together and drink about two or three cups! it is very good for relaxation! trust me!

  6. När jag är inne i en period där jag har svårt att somna brukar jag köra ett stenhårt pass på gymmet på kvällen. Något som också funkar för mig är att skippa kaffet några dagar. :)

    Super vacker bild på dig också!

  7. Jag har också haft problem med att sova ett par dagar, somnar vid 2-3 tiden. igår drack jag en kopp kamomill te innan jag skulle sova och somnade som en stock innan kl 12 :)

  8. Jag har samma problem. Det går i perioder. De tre senaste nätterna har även jag somnat runt fem någon gång(är lite av en zombie nu). Det där med varm mjölk kör jag också på men inte ens det fungerar. Folk säger att man ska tänka på att man ligger ensam på en äng när man inte kan sova, eller sin favoritplats. Testa det. Hatar att inte kunna sova trots att man är hur trött som helst. Hoppas du får sova inatt. Kram

  9. Min mamma och pappa brukade alltid säga ”ligg bara och vila” när jag var liten och inte kunde sova. Så vaknar man på morgonen och inser att ”fan, det funkade!”. Vet dock inte riktigt varför. Kanske för att man intalar sig själv att det inte gör något om man inte somnar och den där sömnpaniken släpper, för man ligger ju bara där och vilar. Hoppas det blir bättre snart :)

  10. Det er som Mia B sier et lys fra computeren og tv som gjør at man ikke får sove. Så jeg går en time uten først, bruker en halvtime på å trene, neste på å ta en varm dusj og da er kropp og sjel sliten. Hvis ikke kan man også lese stoff som er totalt uinterressant, for alle husker vel de kveldene man måtte gjøre lekser og sovnet hver tredje sekund! :-)

  11. Man ska inte kolla på tv eller hålla på med mobilen minst 30 min innan man ska sova för då bearbetar hjärnan alla intryck och har svårt att varva ner. Lika så ska man inte äta för tätt inpå man ska sova då kroppen kommer igång och börjar smälta maten. Jag brukar försöka ta djupa långa andetag när jag ska sova så kroppen varvar ner, ca 7-8 andetag minuten. Man kan också köra olika avslappnings övningar, går att googla fram.

  12. Jag brukar alltid läsa en halvtimma ungefär varje kväll! Det hjälper mig super mycket. Då får jag annat att tänka på. Om jag inte kan sova efter det brukar jag läsa lite till och sedan försöka sova igen. Om inte det heller hjälper och om boken är bra så brukar jag bara läsa på till bokstäverna börjar blanda ihop sig och jag knappt kan hålla uppe ögonen. Det hjälper mig jätte mycket och funkar 9 gånger av tio!

  13. Jag har samma problem! Somnade inte för än vid 4..
    Mycket i mitt problem ligger i att jag tänker alldeles för mycket när jag lägger mig. På allt!

    Men jag säger som någon mer här ovan att andas tyngre och avslappnat som man gör när man somnar. Det hjälper lite för mig i alla fall. Man blir lite sömnigare då.

    kram!

  14. jag gick en sömn och stress kurs för något år sedan och det funkade verkligen för mig.
    det gäller att reda ut de mesta under dagen så man inte har något som stör en när man ska sova, man bör inte heller äta något eller dricka något efter fem, te utan socker eller liknande funkar dock, testa även att stänga av telefon/dator eller lägg de åtminstone någon meter bort då de ofta får hjärnvågorna ur balans och se till att du inte använt dem iaf 30 min innan du ska sova, och sen när man väl ska sova, och som man kan få öva på några gånger är avslappning, det finns jättemånga bra om man söker runt lite på google och så finns det inspelningar man kan lyssna på också. kram på dig finis hoppas du får sova något inatt iaf av alla tips :)

  15. I had a same problem a year ago and now I realised that it was because I had too many things going on in my life (renovating my house, a lot of work etc). My mind just couldn’t rest. Now I have took it easier (the house is renovated, I don’t work so much etc) and I excercise more. I feel much better and I sleep much better. Everyone always said to me ”take it easier, don’t be so hard for yourself”. Now I understand what they meant. Sometime we just have to say no, even for nice things. We have to take it easy and listenour bodies. I think you are perfectionist like me, it’s sometimes so difficult say no to nice things and nice people. Even though you really enjoy the things you do (blogging, working, partying, seeing your friends and family…) sometimes we just have to say no and just relax… This is a bit difficult to explain in English but I hope you understand what I mean. Take care, I love your blog. T

  16. Jag har hört att ifall man liger vaken i sängen tror hjärnan att det är okej och gör det svårare att gå och lägga sig och bara somna.
    Vad jag brukar göra är att ligga helt still, oavsett hur mycket det kliar någon stans eller hur mycket man än vill vrida på sig! Det funkar alltid för mig iaf:))

  17. Jag har samma problem.
    Min mamma sa engång till mig att när tankarna snurrar så mycket ska man tänka så långt bort från huvudet som möjligt! Alltså tåna.
    Man tar en tå i taget, tänker på den vart den ligger mot täcket eller madrassen, man känner efter hur det känns och så går man vidare till nästa tillslut man sommar!
    De tar lite tid att lära sig att släppa allt och frukostera på tåna, men de har hjälp mig iaf ett par nätter då och då!

  18. Jag har hört att när man ska sova ska man stänga av dator och tvn en timme innan man somnar då ljuset från dessa apparater gör så man blir piggare. Sen drick lugnande te å ligg på en spikmatta. Det gör jag innan jag går och lägger mig och somnar direkt. Jag blir väldigt avslappnad av det å somnar på ca 5 minuter. :)

  19. Hei Angelica! I’m writing this in English so I can be sure that you understand. (I’m from Norway). For almost a year I couldn’t sleep anything at all at nights… until my mother bought new pillow for me. Suddenly I was in sleeping heaven again, and I litterally got my old life back. So I can reccomend to buy new pillow, even if your old seems good enough. It’s worth a try! :-) Good luck!!

    Stor kräm til deg! <3

  20. Jag har precis samma problem! Men ett hett tips är att gå ut en sväng en stund innan du ska knyta dig. Frisk luft gör en skönt trött! Ta hand om dig angelica du är så bra du!

  21. Det kanske inte hjälper just den kvällen du ska sova men om du ställer klockan riktigt tidigt och går upp och ser till att göra en massa grejer på dagen så är du riktigt utmattad och trött sen på kvällen, då brukar iaf mina sovvannor komma tillbaka :)

  22. Något som alltid funkar är att läsa en bok, man somnar direkt!! Men ett tips till dig Angelica är att inte sitta framför dator, tv eller mobil innan du lägger dig. Det finns studier som visar att som strålningen speedar upp kroppen och hjärnan. Sen måste din hjärna vila och slappna av, det går då tyvärr inte då om man har teknologiska apprater framför sig. Hoppas det var några användbara tips. Älskar din blogg! Kram <3

  23. Din stackare. Har haft samma problem. För mig funkade att gå en rask promenad i en timme någon gång under dagen och lyssna på bra musik samtidigt. Innan du går och lägger dig varva ner en timme. Läs en bok/tidningar se på en film, sånt som du tycker är skönt. Sen när du ska sova ta djupa andetag och räkna till 1 och 2. Andas in på 1 och ut på 2 ett tag. Hoppas det funkar eller någon annans förslag. Annars kan det var värt att gå till någon och få hjälp.

  24. sounds crazy, but i always fall asleep when i’m watching youtube videos (for instance make up tutorials, hauls, favourites..) because the voices calm me down. give it a try ;)

  25. Jag hade också sjukt svårt att somna i natt! Somnade runt 4. Jag har hört att om man har svårt att somna så ska man bara försöka fokusera på sin andning och räkna. Så varje gång du andas in så säger tänker du ett och när du andas in två osv, hoppas du fattar haha! ;)

    Kram

  26. Har också haft sådanna problem. Försök gå upp tidigt på morgonen, då brukar jag bli jättetrött på kvällen. (Går ju i skolan också så är ju även tvungen haha)

    Har en fråga.. Vem fotar alla dina bilder? Har du ett stativ du fotar med på självutlösare eller är det någon som fotar åt dig?
    Otroligt tacksam för svar! :)
    Du är så vackerrrrr

  27. Legen min sa at man må stå opp tidlig og gi seg selv en frist for når en skal opp, gjerne i 07 tiden. Også skal man legge seg i 01-02 tiden hver dag i en uke. neste uke skal man legge seg 30 min tidligere enn forrie uke og fortsatt stå opp til samme tid. På denne måten ”lærer” hjernen seg når det er natt og når den skal sove. Når man legger seg tidligere for hver uke ”tar man igjen søvnen”, fremfor å ta den igjen ved å sove til langt på dag. Dette funker for meg, og når jeg først sover sover jeg godt!
    Også smart og slå av tv og legge bort PC en times tid før sengetid for å stimulere ”mørkehormonet” som gjør at man blir trøtt.

  28. Dundertips från coachen! Har haft sömnproblem hela livet, fram tills att jag faktiskt slog slag i saken och skaffade rutiner. Det är det som funkar flest gånger, men också det som är mest tidskrävande. Det kan ta flera år för kroppen att vänja sig vid rutinerna! Så att lägga sig samma tid och gå upp samma tid – oavsett helg – är optimalt för att lindra sömnproblem.

    Sen att inte göra andra saker än att sova i sängen är också viktigt. TItta inte på tv i sängen. Använd inte datorn i sängen. Utan SOV bara i sängen.

  29. Lyssna på podcaster, det gör jag alltid för att kunna sova. Då kan man somna in till vad andra tycker och tänker så slipper man få jobbiga tankar när man ska sova :)

  30. hade tidigare jätteproblem med att sova och gick även i sömnterapi. Det som funkade bäst för mig var ljudböcker (på låg volym. du ska inte höra vad som sägs utan bara att den finns där) och, tro det eller ej, matte. Börja på 100 och räkna minus tre så långt du kan. Spänna muskler i fem sekunder funkar också bra. Börja t.ex. med fötterna, låren, rumpan, magen, armarna och nacken och slappna av däremellan och försök göra dig själv tung..

  31. En app som har hjälpt mig och min sambo supermycket är OAS. Det är en slags mindfulness app med blandade övningar. Varje gång vi går och lägger oss sätter vi igång övningen ”Kroppsscanning” och man blir grymt avslappnad! Han säger i början av övningen att det är lätt att somna och man därför kan ha öppna ögon istället, men jag använder den för att somna. Lyckas sällan lyssna klart på hela! Innan vi började använda denna app har jag spenderat timmar med att bara tänka och grubbla när jag lagt mig, men när jag bara lyssnar på övningen släpper jag det och somnar. Funkar kanske inte för alla, men värt att testa! https://itunes.apple.com/us/app/oas-ett-mindfulnessprogram/id564505760?mt=8

    Många har redan skrivit andra bra tips, så som att stänga av TV och dator en stund innan man lägger sig, inte äta för tätt inpå läggdags. Att läsa tråkig facklitteratur kan också funka …

    Hoppas du får ordning på sömnen!

  32. Om du vill somna ex. 23, lägg dig då i sängen och släck klockan 22.00. Då är chansen större att du somnar och försöka att fokusera på din andning och försök att andas långsammare, lite meditation/yoga-aktigt. Då brukar jag somna. För ofta när man inte kan somna och sedan blir stressad för att man vill sova så blir det ännu svårare, så ”räkna andetag” istället för får ;)

  33. Lyssna på avslappninsövningar. Finns såna som är till för att man ska somna. Har haft återkommande sömnproblem sen jag var tio och detta funkar nästan alltid för mig.

  34. Jag har samma problem även jag! Angelica , de tips du får in bland kommentarerna, kan du inte sammanställa de i ett inlägg? Tror det finns många tjejer där ute som lider av sömnlöshet av olika anledningar!

  35. Jag fick en gång ett tips ifrån min lärare och det gick ut på att man skulle ligga i sin säng och blunda, tänk att du har en prick i pannan som sakta kryper ner mot näsan, ut på kinderna, ner till munnen, ner för halsen osv.
    När jag har problem att sova så brukar jag gråta. Det kanske låter hemskt men om man har något viktigt att göra dagen där på och man är stressad för att man inte kan sova, då kan det vara skönt att gråta en skvätt över att man inte kan sova och sen så slocknar jag i alla fall alltid direkt.

  36. Try taking some melatonin an hour before you go to bed. It helps with your circadian rhythms. It is a natural product so you cannot get addicted to it. In the US it is an over-the-counter pill so you do not need a prescription. Not sure how it works in Sweden. But I promise it makes wonders! Good luck!

  37. Finns många bra tips här redan, jag brukar göra lite olika typ mindfulnessappar (mindfulness är typ en slags guidad meditation), se till att röra på mig under dagen osv..

    Men om jag ändå inte kan sova brukar jag göra så här: föreställ dig en stor svart tavla framför dig (en sådan man skriver på i klassrum). Ta en krita och skriv med stora siffror på tavlan, ca 1-2 meter höga, så långsamt du kan. Börja med att skriva ”100″. Sudda sedan ut talet baklänges, alltså från höger till vänster. Därefter skriver du 99, suddar ut, 98 osv… Jag lovar dig att du kommer att sova innan du når 0. :) Se bara till att inte skriva för snabbt! Tror det längsta jag har kommit till är 64 eller något sånt. Obs, det är sjukt tråkigt! Men det funkar iallafall ;)

  38. Det finns många bra videos med havsljud, regnljud och naturljud på youtube. Finns självklart en massa mer som kanske faller dig bättre i smaken. Testa att sätta på en på låg nivå, lägg dig i sängen och bara andas djupa andetag som går ända ner till magen.
    Du kan också föreställa dig att du är där vid havet, eller i naturen eller vad du nu lyssnar på.

  39. go for a walk before you go to sleep, and air your room take a hot shower and use lavender oil for it.. or soak in a bath.. read a book?? but than again i couldnt sleep last night either :/ try avoid drinking too much coffee tea redbulls in the late afternoon (but i can fall asleep ded after a coffee or redbull so.. it doesnt work for some :P)

  40. jag har alltid haft svårt att sova men det brukar hjälpa för mig att lyssna på ljudbok när jag går och lägger mig, då kör jag på en klassik cd-spelare och så lånar jag ljudböcker på biblioteket, billigt och bra! jag lyssnar på låg volym och ofta väldigt odramatiska och ”tråkiga” böcker, gärna flera gånger om, så att man inte blir så engagerad i själva berättelsen utan bara har det i bakgrunden. Jag gör även lite lätt yoga ibland innan jag lägger mig, då är man avslappnad i hela kroppen och kommit in i rätt ”andning” lycka till!

  41. Man ska faktiskt inte dricka något varm innan man ska sova om man har problem med sömnen. När kroppen ska sova så sänker den kroppstemperaturen. Så när man dricker något varmt innan värmer du upp kroppen ännu mer vilket gör att det tar längre tid för kroppen att komma ner i den temperaturen som den behöver för att kunna sova. Så testa att dricka kallt vatten istället, då hjälper du kroppen att komma ner i temperatur. :)

  42. Jag har haft sömnproblem från och till i tre år. Det senaste året har det dock gått i skov. Just nu är det skittufft. Men något som är superviktigt är att handskas med problemen på en gång så att man inte låter det gå för långt. Avdramatisera ditt sängående, säng och sömn. Börja med att, som folk påpekat tidigare, stänga av datorer och tv ca 1 timma innan du ska lägga dig. Kan du inte sova ska du inte ligga och vända och vrida dig i sängen längre än ca 15- 20 minuter. Gå upp, Ut från sovrummet och sätt dig och läs, gör avslappningsövningar, drick en kopp örtte (finns många varianter som ska vara rogivande tex Friggs ”kvällsro” eller Pukkas ”Night time”. Prova att gå och lägga dig igen när du känner dig trött och upprepa samma procedur igen. Huvudsaken är att du inte ligger kvar i sängen, tänker, vänder och vrider på dig i sängen och på så sätt skapar negativa känslor till din säng. Sen kan det vara så att sömnlösheten kan komma som ett symptom på något annat som i tex mitt fall, utbrändhet. Då kan du behöva annan hjälp som tex KBT terapi. Det i kombination med Yoga (speciellt hatha yoa som lägger fokus vid andningen) räddade mig. Lycka till!!!!

  43. I can’t sleep either, especially these last weeks. School is just so busy and I’m often stressed. Maybe you have the same problem? Like someone said beforen, try to take it easier. But I know sometimes your work is just busy and you can’t relax and take some time off.
    So what I do when I have a hard time falling asleep, is clearing my mind. I know it sounds hard, but it really works. Don’t think about your work, the outfit you’re going to wear the next day, the things you did that day or about your last holiday. (Even nice thoughts prevent you from falling asleep, because then your brain is working and ”too busy”.) I just think of nothing, like I’m seeing only black (or looking at the back of your eyelids, my mom does that).
    I do that, plus relaxing all the muscels in my face. Especially my ”frown” and forhead. I can relax my face on commando, because I’ve done it so often, but a trick is to losen your lower jaw. Like you’re ”dropping” it. If you do that, the rest of your face will automatically relax.
    It’s pretty hard to think of nothing and I often lie awake for half an hour or an hour, because I can’t get my mind off other things. But as soon as I manage to forget everything, I fall asleep within 5/10 minutes. (if you also relax your face.)
    I use these tricks since I was a little kid, so hopefully they will work for you too!

  44. Lägg ut mobilen och datorn ur ditt rum! Otroliga störningsmoment…Lägg dig ganska tidigt, läs en bok och/eller tänk på allt bra som hänt under dagen :)

  45. Försök med fläderblomste! Om du skaffar lite torkad fläder och lägger det i en tekula, varmt vatten och lite honung. Det ska hjälpa har jag hört. Vet dock inte vart du kan köpa torkade fläderblommor.

  46. träna på dagen, inte äta för sent, läsa (istället för tv och inte ha på tvn när du ska somna, ljudet från tv gör att hjärnan inte slappnar av) och ibland hjälper det att bada badkar.

  47. Jag har haft sömnproblem väldigt länge och lärt mig många knep. Gå en promenad några timmar innan sömn. Ät INTE nära inpå sängdags. Lägg dig/gå upp samma tid varje dag. Ha kallt i rummet. Lyssna på avslappningsövningar (Rekomenderar verkligen, man blir en zombie och somnar bums) finns nog många avslappningsövningar man kan hitta på internet :) Hoppas det blir bättre…

  48. Lyssna på en bra podcast brukar hjälpa för mig, då behöver jag inte ligga och grubbla så mycket utan bara koncentrera sig på att lyssna och vips så har man somnat. Ett tips är Alex och Sigges podcast sjukt bra..

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>