Kinesiska elbilar
BYD har bilar i lager så länge att de möglar. Exempelbild - Foto: BYD/Alastair Grant/TT

Kinesiska elbilar säljer för dåligt: Lagret börjar mögla

Det är många som har höjt bekymrade röster kring den kinesiska invasionen av Europa med billiga elbilar. Försäljningen går emellertid trögt, och nu hopar sig tiotusentals osålda elbilar i hamnarna. Vissa har stått så länge att de har börjat mögla.


Elbilar från kinesiska tillverkare som BYD är ett betydande orosmoment för europeiska biltillverkare.

Tidigare rapporter har pekat på att BYD har marginaler som är svara att matcha, och Teslas vd Elon Musk har varnat att de kinesiska tillverkarna kommer att “krossa” sina västerländska konkurrenter.

Av den anledningen är EU i färd med att utforma tulltariffer som ska se till att de kinesiska bilarna inte får ett orättvist övertag på marknaden.

Tusentals elbilar i hamnarna

Än så länge verkar emellertid farhågorna vara ogrundade. I europeiska hamnar står det nämligen mängder av osålda BYD-bilar.

Att BYD inte lyckas sälja sina elbilar är en stark kontrast jämfört med förra året, då den kompakta suven Atto 3 under sommaren var Sveriges mest sålda elbil.

Läs även: Så billiga är elbilar från Kina egentligen – sjuka marginaler

Flera anledningar till problemen

Enligt representanter från BYD, som är en förkortning av Build Your Dreams, finns det flera förklaringar till den vikande försäljningen.

Man pekar bland annat på svagare efterfrågan på grund av för höga priser, men också på problem relaterade till kvalitetskontroll och spänningar internt, rapporterar Wall Street Journal.

Det pekas också på en oerfarenhet när det gäller att exportera och frakta bilar, vilket leder till att de far illa på vägen från fabriken till kunder och återförsäljare.

Läs även: Kör du dieselbil? Så sparar du 100-lappar på macken

Elbilar möglar i hamnarna

Fraktproblemen har lett till att flera bilar har behövt repareras vid ankomst till Europa, och detta har enligt Handelsblattlett till att ett stort antal bilar har blivit stående.

Medan de står samlar bilarna damm, och vissa bilar ska till och med ha börjat mögla. Tusentals bilar ska också ha stått så länge att luften gått ur däcken.

Att behöva åtgärda detta lättar knappast på de anställdas arbetsbörda.

Läs även: Tesla-förare sov på E4 med Autopilot – nu döms han

Chefer osäkra på framtiden

Enligt Wall Street Journal ska problemen ha lett till oro internt, då flera BYD-chefer menar att de reparationer som man har tvingats utföra på exporterade bilar bara fungerar i liten skala.

Detta rimmar dåligt med företagets storslagna ambitioner om att sälja 400 000 bilar utanför Kina under 2024.

För att uppfylla ambitionen har företaget investerat i en flotta av fraktfartyg, och det första av åtta fartyg med plats för 8 000 bilar har redan anlänt till Europa.

Samtidigt står det redan över 10 000 osålda bilar på parkeringar i Europa och möglar och får punktering, samtidigt som de certifikat som tillåter bilarna att säljas inom EU är på väg att löpa ut.

Man får anta att BYD hoppas på islossning på elbilsmarknaden inom en snar framtid.

Läs även: Nu ska vägarna bli bättre – bilister uppmanas agera

Bil