BMW klassiska modellnamn
"i" ska inte längre pryda bensinbilar från BMW - Foto: BMW

BMW skrotar klassiska modellnamn – efter över 50 år

BMW har i över 50 år använt bokstaven “i” i modellnamnet på många av sina bensindrivna modeller, men det ska man nu sluta med. Anledningen är att kunderna riskerar att förvirras.


BMW har i många år använt ett litet “i” i slutet av sina modellnamn för att visa att bilen är utrustad med en bensinmotor med bränsleinsprutning.

De senaste åren har man dock även börjat använda ett litet “i” längst fram i modellnamnen på sina elbilar, och nu har man blivit rädda att detta förvirrar kunderna.

Därför ska man nu sluta sätta ett litet “i” på sina bensindrivna modeller.¨

Läs även: Snart ska det bil dyrare att ta körkort: Här är nya priserna

En lång historia

Ett litet “i” dök för första gången upp i BMW:s modellnamn i början av 60-talet upp i beteckningen “Ti”, som inte hade något med bränsleinsprutning att göra.

I stället stod Ti för “Touring international”.

Den första gången “i” stod för för bränsleinsprutning på bakluckan av en BMW var 1969, då BMW 2000 Tii (Touring international injection) lanserades.

Läs även: Kinesiska elbilar säljer för dåligt: Lagret börjar mögla

Debuterade över 50 år sedan

Det format som vi genom åren har blivit bekanta med, med tre siffror där den första visar modellserien och de två resterande storleken på motorn, debuterade år 1972.

Då lanserades nämligen den första BMW 5-serie-generationen, som utöver ett antal förgasarbestyckade modeller fanns i den insprutade versionen 520i.

Modellnamnet 520i har hängt med ända fram till idag, på den senaste generationen av BMW 5-serie.

Läs även: Kör du dieselbil? Så sparar du 100-lappar på macken

Slutet på klassiska modellnamn för BMW

Men nu skrotar man emellertid användandet av lilla “i” som en indikation på en insprutad bensinmotor.

I stället ska bokstaven stå för både eldrift och innovation enligt Bernd Körber, BMW:s chef för varumärke och produktutbud i en intervju med BMW Blog.

Beslutet kan tänkas irritera vissa särskilt hängivna BMW-fundamentalister, men i grunden känns beslutet ganska logiskt.

Senast BMW byggde en bensinmotor med förgasare i stället för insprutning är vid det här laget för över 40 år sedan. Att skylta med att märkets moderna bilar är utrustade med insprutning känns således inte nödvändigt.

Läs även: Tesla-förare sov på E4 med Autopilot – nu döms han

Bil