Saab
Bob Lutz har uttalat sig om varför Saab var problematiskt - Foto: Saab/Jae C. Hong/TT

Därför var Saab ett dåligt bilmärke – enligt GM-chefen

Det klassiska svenska bilmärket Saab stod genom åren bakom ett stort antal bra bilar och innovativa tekniska lösningar. Men 2011 tog sagan slut när företaget gick i konkurs. Nu har den legendariska GM-chefen Bob Lutz uttalat sig om det grundläggande problemet med Saab som bilmärke.


Bob Lutz är en legendarisk schweizisk-amerikansk affärsman som har haft många höga positioner inom bilindustrin.

Han har bland annat varit inblandad i skapandet av första BMW 3-serie samt märkets M-avdelning, Ford Sierra och Dodge Viper.

Mest känd kan han emellertid vara för sin tid som global chef för produktutveckling hos General Motors från 2001 till 2010. Nu har 92-åringen uttalat sig om varför han länge försökte få GM att göra sig av med Saab.

Läs även: Tesla-appen du ska undvika: Kan lura dig på 1 000-tals kronor

Saab hade fel framtoning

I en intervju med Motor1 har Bob Lutz förklarat att problemet med Saab låg i dess säregna framtoning, som älskades av märkets entusiaster men inte tilltalade kunder av mer konservativa märken.

– Jag hade försökt övertyga min chef på GM i flera år om att vi skulle göra oss av med Saab, och det var alltid vänta till nästa år, vänta till nästa år, vänta till nästa år – och nästa år kom aldrig. Det var ett säreget varumärke som låg utanför det vanliga, och varje gång vi gjorde det mer mainstream sålde vi inga bilar. Och när det var säreget, vilket motorpressen älskade, fanns det bara 100 000 personer i hela jäkla världen som ville ha en, sade Lutz till Motor1.

Läs även: Formel 1-ingenjören Adrian Newey lämnar Red Bull

Handlar inte om dåliga bilar

Att Saab som bilmärke var dödsdömt som bilmärke handlar alltså enligt den gamla GM-chefen inte om att bilarna var dåliga, utan att de helt enkelt inte tilltalade tillräckligt många köpare på den globala marknaden.

Många av oss som äger eller har ägt en av märkets bilar uppskattar de smarta tekniska lösningarna och den något alternativa framtoningen. 

Man kan nästan beskriva Saabs modeller som vardagsbilar för entusiaster av teknik och industridesign.

Samtidigt måste man nog tyvärr acceptera att det inte är helt lätt att sälja bilar vars mest intressanta aspekter ligger under skalet, och inte nödvändigtvis kretsar kring flärd och status, till en bredare målgrupp.

Läs även: Explosion på elbuss i Norge – en allvarligt skadad

Läs även: Är elbilar framtiden? Allt fler svenskar negativt inställda

Bil