Nya Porsche Panamera
Porsche har visat den tredje generationen av sportsedanen Panamera. - Foto: Porsche

Här är nya Porsche Panamera – snygga kombin slopas

Porsche Panamera lanserades 2009 och blev snabbt ratad för sitt distinkt oharmoniska utseende. Trots detta har bilen visat sig vara en framgångssaga, och inför lanseringen av den tredje generationen begav vi oss till Dubai för en närmare titt.


– Den största utmaningen är alltid om en modell har varit framgångsrik, förklarar Dr. Stefan Utsch, försäljnings- och marknadschef för Panamera. – Då blir det genast mer att leva upp till.

Utsch har jobbat med Panamera i 18 års tid, alltså fem år längre än vad bilen officiellt har existerat.

Exteriört har Porsche på typiskt tyskt manér inte tagit ut svängarna enormt på den tredje generationen av Panamera. Bilens utseende är i linje med vad man förväntar sig sett till familjeträdet.

Sportig och bekväm på samma gång

Nya Panamera fokuserar på digitalisering, lyx, och effektivitet. – Det är viktigt att vi erbjuder klassledande prestanda, berättar Utsch. Märket har blickat på samtliga konkurrenter för att hitta en vettig balans mellan komfort och sportighet.

Formspråket känns igen från tidigare generationer. Foto: Marcus Berggren

Konkurrenter som Maserati Quattroporte är minst lika relevanta som Mercedes-Benz S-klass. I Porsches fall stavas trumfkortet Porsche Active Ride Suspension.

I snabba drag rör det sig om en luftfjädring som med hjälp av en hydraulisk pump eliminerar vägens ojämnheter, och säkerställer att karossen alltid förblir neutral vid kurvtagning och hård acceleration samt inbromsning.

Den nya bilen visades i Dubai. Foto: Porsche

En annan funktion är att hela bilen höjer sig i samma ögonblick som man öppnar en av dörrarna, vilket underlättar insteget. Det är mer relevant på marknader som USA, där snittåldern för en kund är 53 år. I Kina ligger den på 37.

Porsche siktar på att Panamera ska vara den sportigaste sedanen på marknaden.

Med ett öga i backspegeln

Porsche menar på att design inte måste styras av huruvida en bil går på el eller inte. I stället är det märkets DNA som styr, och man menar på att människan ändå har en preferens på vad som är estetiskt tilltalande, oberoende av drivlinan.

Interiören känns igen från nya Cayenne. Foto: Porsche

Interiört möts man därför av en traditionell och förarorienterad miljö. Det är en kombination av digitala inslag, men med en hel del fysiska reglage. – Touchskärmar är en skam för ens fingrar, anser Markus Auerbach, chef för interiördesign hos Porsche.

Kvalitetskänslan är hög, samtidigt som infotainmentsystemet är intuitivt. Baksätet är rymligt och för de som är extra kräsna vad gäller baksätesutrymme finns det en Executive-variant av Panamera som är cirka 15 centimeter längre än den ordinarie modellen.

Porsche siktar brett med Panamera

På plats i Dubai berättade Porsche om hur märket anpassar sitt utbud efter den lokala efterfrågan på diverse marknader. Föga förvånande är Förenade Arabemiraten inte en marknadsledare när det kommer till elektrifiering, något som reflekteras i den lokala vagnparken.

Detta är Porsche väl medvetna om, varför märket inte satsar helhjärtat på renodlade elbilar.

Porsche har låtit märkets DNA styra designen. Foto: Marcus Berggren

Porsche menar att så kallade e-bränslen (syntetiska bränslen) är ett bra sätt att hantera den befintliga vagnparken, som globalt består av 1,3 miljarder bilar.

Panamera erbjuds därför som renodlad förbränningsbil, med en 2,9-liters V6 på 353 hästkrafter och 500 newtonmeter.

Modellen kommer inte längre att erbjudas som kombi. Foto: Porsche

Toppmodellen i skrivande stund stavas Turbo e-Hybrid och kombinerar en 4-liters V8 och en elmotor för en total effekt på 680 hästkrafter och 930 newtonmeter. Det rör sig alltså om en laddhybrid med upp till 91 kilometers räckvidd på el.

Under ett samtal på plats i Dubai gav en tysk Porsche-chef vissa indikationer på att en renodlad elbilsvariant av Panamera kommer att dyka upp inom kort. Enligt rykten rör det sig om 2026.

Ingen kombi

Totalt står Kina och USA för cirka 60–70 procent av Panamera-försäljningen. Resten är fördelad över resten av världen. 

Av den totala försäljningen i Europa står Panamera Sport Turismo – kombivarianten – för bara drygt 30 procent.

I Porsches ögon är detta på tok för lite, varför kombivarianten nu plockas bort från modellutbudet.

I Sverige börjar nya Porsche Panamera 4 på 1 190 000 kronor, medan Turbo e-Hybrid kostar från 2 090 000 kronor.