Yessica startade ett eget bikinimärke som nu bärs av kändisar.
1 av 9
Yessica startade ett eget bikinimärke som nu bärs av kändisar.
2 av 9
Marie Serneholt.
3 av 9
Marie Serneholt.
Jennifer Åkerman
4 av 9
Jennifer Åkerman
Sigrid Bernson.
5 av 9
Sigrid Bernson.
Carolina Gynning.
6 av 9
Carolina Gynning.
LOVE BY LOLA.
7 av 9
LOVE BY LOLA.
Chloé Shutterman
8 av 9
Chloé Shutterman
9 av 9

Yessicas bikinidröm tog henne hela vägen till Hollywood

Yessicas bikinis bärs i dag av både svenska och internationella kändisar, här berättar hon hur hon lyckades.


Yessica Thor är 26 år gammal och bor i Stockholm. Hon har alltid haft entreprenörskap i sig men våren 2015 tog hon tag i sin dröm och lanserade bikinilinjen "LOVE BY LOLA". Yessica har ett annorlunda sätt när det kommer till både produkt och design och syftet med badkläderna är att varje kvinna ska känna sig självsäker och stärkt.

Nyheter24 tog ett snack med Yessica för att få höra mer om hur man som ung tjej sätter sin dröm i verket.

Hej Yessica. Har du haft en bra semester?

– Haha ledighet vad är det. Det har varit jobb jobb jobb. Jag skulle vara nere på västkusten en vecka men efter två dagar tog jag planet tillbaka. Det är svårt att checka ut när man älskar sitt jobb!

Du blev entreprenör rätt tidigt. Som ung tjej kan det kanske inte varit så lätt. Berätta.

– Det känns som jag mer eller mindre har varit entreprenör hela livet. Men mitt första riktigt stora projekt var under gymnasiet. Det var en kille som blev misshandlad tills döds på Kungsholmen sista året på gymnasiet där flera involverade gick på min skola. Då insåg jag att jag ville göra någonting betydande, något större. Jag arrangerade en välgörenhetsgalasom mot mobbning samlade ihop pengar där artister som Molly Sandén och Adam Tensta medverkade kostnadsfritt. Galan gav fantastisk respons och plötsligt satt man i TV4 nyhetsmorgon.

– Det tar lång tid för unga att våga satsa för man inte alltid tas seriöst. Det är synd. Det är inte så många som tror att unga kan. Då får man helt enkelt peppa sig själv.

Du har startat ett eget badklädesmärke. Hur kom du på den idén?


– LOVE BY LOLA var ingen självklarhet från början utan något som växte fram från alla mina tidigare företag och projekt. Jag är fotograf i grunden, reser mycket, har jobbat inom PR och har idag ett stort kontaktnät inom mediabranschen så att få skapa något man själv bär är helt fantastiskt när man som jag dessutom är väldigt modeintresserad.

Berätta mer om kollektionen.

– Jag har verkligen försökt jobba fram en kollektion med starka färger, mycket stretch, spets – allt för att kvinnan som bär bikinin ska känna sig kraftfull och självsäker. Du ska känna dig bekväm och nöjd, säger hon och fortsätter:

– Det är gudinnalooken vi jobbar efter på ett lyxigt, konstnärligt och kraftfullt sätt.

Hur urskiljer det sig från andra märken?

– Jag står för alla delar själv med företaget, allt från fotograferingarna och alla designs, testar allt själv och jag är väldigt mån om att fokusera på att uppmuntra den starka moderna kvinnan som tror på sig själv och vågar ta för sig, systerskap och att LOLA är mer än en tygbit. LOVE BY LOLA är skapat för tjejer av tjejer och det är det som driver mig framåt med LOLA.

Du har ett speciellt tänk kring bilderna och modellerna. Berätta mer om det.

– Som fotograf i grunden vet jag värdet av profilering och bilder och hur viktigt det är för varumärket hur bilderna och modellerna ser ut. Modellerna för LOLA är starka sunda tjejer med hälsosamma ideal med fantastiska personligheter.


Bärs av kändisar

LOVE BY LOLA bärs i dag av flertalet kändisar och märket har skjutsas hela vägen till Hollywood. Det är bland andra kändisar som Åsa Vesterlund, Marie Serneholt, Jennifer Åkerman, Blondinbella, Carolina Gynning, Chloé Shuterman.

– Det är verkligen superkul att det bärs på starka kvinnor jag själv inspirerats av och LOLA nu hamnat i Hollywood. Nu har jag även ett hemligt samarbete på G med en stor kändis men det kan jag inte berätta så mycket mer om, säger hon och fortsätter:

– Häromdagen hörde jag Vanderpump rules stjärnan Stassi Schroeder göra en shoutout om LOVE BY LOLA i sin podcast. Det var häftigt!

Om du fick ge några tips till tjejer där ute som vill starta eget. Vad ska de tänka på?

1.Tro på dig själv. Som min inspiratör Fredrik Eklund säger. Ska du kunna sälja dig själv – måste du tro på dig själv.

2. Våga ta risker. Tjejer är överlag mer lågmälda i sin approach. Så tjejer ta för er, tro på er själva och kör. Våga. Trots att man blir motarbetad så ska man köra på.

3. Nätverka. Kontakter är A och O och en stor del av mina framgångar.

4. Man blir som man umgås. Det går inte att nå framgång om du har massor med andra grejer som tar energi. Det måste vara fokus. Fest, bakfyllor, dåliga relationer, ältande, problem – det funkar ej. Lägg all energi på det du verkligen brinner för.

5. Var inte så hårda mot er själva (och mot andra kvinnor). Då många branscher är mansdominerande blir tjejer rädda och backar och på de arbetsplatser där majoriteten är kvinnor börjar man istället konkurrera ut varandra och kan skapa dåliga relationer. Att ständigt tänka på att konkurrera ut andra tar väldigt mycket energi på fel saker, så börja fokusera istället på dina kvalitéer och se fördelarna med hur unik du istället är.

Och tillsist, vad händer framöver?

– Jag är lite sugen på att utveckla en herrkollektion. Mycket killar köper LOLA till sina tjejer. Så varför ska inte de få bära LOLA för män?

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Sanningen om Victoria Silvstedt och Maurice Debbah – det gör han egentligen

Tittarnas anklagelse mot juryn i Sveriges mästerkock 2024: "Blev påhoppad"

Sveriges mästerkock 2024 är i full gång och i det senaste avsnittet fick Hugo, 25, lämna tävlingen – något som fått tittarna att reagera.

Fares spel fortsätter att sälja i miljoner

Josef Fares "It takes two" fortsätter att sälja i mångmiljontal. Nu har spelet, utvecklat av svenska Hazelight, passerat 16 miljoner sålda exemplar, meddelar bolaget på X i samband med att spelet fyller tre år.

Kritik mot utredning om kulturell samverkan

1 timme sedan
Hård kritik riktas mot utredningen av kultursamverkansmodellen – och Kulturrådet avstyrker samtliga förslag.

Rikard Wolffs artistliv blir konsertmonolog

2 timmar sedan
En ny föreställning hyllar Rikard Wolffs kulturgärning. "La vie en Wolff" får premiär på Kulturhuset stadsteatern i Stockholm 8 maj, i regi av Olof Hanson. Den tar avstamp i Wolffs egen prosa och hans musikaliska verk.

Marcus & Martinus spelar på Liseberg

3 timmar sedan
Popduon Marcus & Martinus gör i sommar en spelning på Liseberg, den 30 maj. Det blir deras första uppträdande där sedan 2016.