Blondinbella fälls för smygreklam

Bloggerskan har hamnat i blåsväder.


Reklamombudsmannens opinionsnämnd fäller ett inlägg på Isabella "Blondinbella" Löwengrip Spångbergs blogg där hon marknadsför sitt eget märke Flattered.

Det är en privatperson som anmält inlägget där Bella skriver att det går att förbeställa skor från hennes egna märke Flattered, med länkar till Flattereds webbshop.

Anmälaren menar att inlägget borde markeras som reklam och att läsare har rätt att veta att det handlar om reklam även om det är inbakat i ett vanligt blogginlägg, skriver Dagens Media.

Strider mot reglerna

Opinionsnämnden skriver att blogginlägget inte är reklammarkerat eller försett med annan sändarangivelse och att det därför inte är lätt för en genomsnittskonsument att förstå att det handlar om reklam.

Nämnden finner därför att reklamen strider mot artikel 9 i ICC:s regler.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!