Hannah Widell och Amanda Schulman.
1 av 2
Amanda Schulman möts av kritik. - Foto: Instagram, TT BILD
Hannah Widell och Amanda Schulman.
2 av 2
Hannah Widell och Amanda Schulman. - Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Följarna rasar över Amanda Schulmans #metoo-text: "Osmakligt"

Amanda Schulmans text om #metoo fick nog inte riktigt den effekt som det var tänkt. Nu möts hon av kritik från flera följare som tycker att det är osmakligt och sanslöst.


Amanda Schulman, 37, och hennes syster Hannah Widell, 42, driver tillsammans det framgångsrika imperiet Daisy Grace som snabbt har blivit kändisarnas favorit. 

Bland annat är Kronprinsessan Victoria ett stort fan av Daisy Grace, och på deras modevisningar flockas ofta svenska kändisar som Bianca Ingrosso och många fler.

Livsstilsmärket Daisy Grace utgörs av bland annat även skönhetssalonger, beautyprodukter och såklart klädmärket. Totalt omsatte Daisy Grace hela 36 miljoner kronor under år 2016, och succén tycks fortsätta.

Hannah Widell och Amanda Schulman. Bildkälla: Janerik Henriksson/TT Bild

Men på ett plan går det inte lika bra just nu. Amanda Schulman möts nu nämligen av massiv kritik efter ett Instagraminlägg som hon la upp under torsdagen.

I inlägget gör Amanda reklam för Daisy Graces nya klädkollektion New Office – och för att göra det så använder hon sig av #metoo-rörelsen där miljontals kvinnor världen över gått ut och vittnat om våldtäkter, sexuella trakasserier och övergrepp.

"Efter en fantastisk höst av #metoo så känns det som att vi kan på riktigt göra oss hörda och kräva jämställdhet på jobbet också. Fick nyss höra att 30% av alla företag som startas i Sverige startas av kvinnor. Men MINDRE ÄN EN PROMILLE av alla pengar som investeras i företag går till kvinnliga företagare. Är inte den siffran lite skev? Men jag känner faktiskt hopp konstigt nog. Säkert på grund av att jag känner så många otroligt duktiga kvinnor", skriver Amanda.

Så långt verkar det inte vara något problem – men sedan började Amanda i samma inlägg göra reklam för Daisy Graces nya kollektion New Office.

"Jag känner mig i alla fall superstark i dessa plagg. Redo för att ge allt! Det vet jag att ni också är", skriver Amanda bland annat.

Att Amanda har blandat in #metoo i marknadsföringen för klädkollektionen tycker nu många är både "skamlöst", "osmakligt" och "sanslöst".

Att Amanda Schulman passade på att göra reklam i samma inlägg retade upp många. Bildkälla: Instagram.

Några av kommentarerna lyder:

"Jag tycker att ert inflik av #metoo är vidrig. Det är väldigt skamlöst att försöka kapitalisera på en kvinnorörelse som har sin grund i något helt annat än vad ni försöker framstå den som", skriver en person. 

Samma person frågar sig om en del av intäkterna från försäljningen kommer att gå till att stötta företag startade av kvinnor eller kvinnojourer. 

"Lite tråkigt att ni inte inser att konsumenter ser igenom den här fasaden där ni namedroppar ett samhällsskifte bara för att tjäna pengar från era kläder. Se till att engagera ert varumärke med faktiska pengar inom rörelsen innan ni gör något av detta".

"Är helt med dig! Osmakligt."

"Skamlöst profiterande."

"Kan bara hålla med. Tillägg: Hur lågt kan de sjunka?"

"Som amen i kyrkan på din kommentar! Sanslöst hur smaklösa de är i sitt säljsäljsäljbehov dessa kapitalister."

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med om kritiken mot Amanda?
Tack för din röst!