CAIA-Cosmetics-svarar-efter-fallningen
CAIA Cosmetics svarar efter fällningen - Foto: Erik Simander/TT, Maja Suslin/TT

CAIA Cosmetics svar på fällningen: "Ungt varumärke"

Bianca Ingrossos flaggskepp CAIA Cosmetics har sålt produkter för miljontals kronor. Det finns dock ett återkommande problem – företagets reklamer fälls för könsdiskriminering. Nu svarar CAIA Cosmetics på den senaste fällningen.


I november 2018 lanserade Bianca Ingrosso sminkmärket CAIA Cosmetics. Förutom Bianca själv är Vanessa Lindbland, Mikael Snabb och Jesper Matsch delägare i bolaget. 

Lanseringen var lyckad och försäljningen har minst sagt gått bra – redan i juni 2019 hade bolaget sålt för mer än 20 miljoner kronor, enligt Breakit

Något som företaget haft mindre tur med är sina reklamer. Totalt har tre av CAIA:s reklamkampanjer fällts av reklamombudsmannen – alla för könsdiskriminering. 

"Sexobjekt"

Den 10 december fälldes en tredje reklamkampanj från CAIA Cosmetics. 

Enligt Facebooksidan Reklamera är det en reklamvideo som släppts i samband med att CAIA lanserat ett läppstift som har ställt till det för sminkmärket. 

I videon får man följa fyra kvinnor i en lägenhet, däribland Bianca själv, som slickar på klubbor, spiller mjölk och borstar tänderna. 

I beslutet från Reklamombudsmannen kan man läsa att opinionsnämnden uppfattat dessa aktiviter som sexuella, och att reklamen därav fälls: 

"Reklamen framställer därför kvinnorna som sexobjekt på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande".

Bildkälla: Caia Cosmetics/Reklamera Facebook

"Struntar fullkomligt i"

När Nyheter24 kontaktar Caia Cosmetics för en kommentar hänvisar bolaget till det yttrande som annonsören gav i samband med anmälan.

I yttrandet blir det tydligt att Caia Cosmetics inte håller med om att reklamfilmen är könsdiskriminerande. 

Tvärtom påpekar annonsören att kritik borde riktas mot krafter som försöker begränsa "kvinnors rätt att uttrycka sig". Det betonas även att sminkmärket riktar sig mot starka kvinnor som inte borde "skylas": 

"Dessa kvinnor gör inget mot sin vilja. De struntar fullkomligt i om normen i det svenska samhället just nu är på väg mot att kvinnor ska skyla sig, att mannen ska bestämma över kvinnans sexualitet och hennes sätt att uttrycka sig".

Vidare står det att CAIA Cosmetics är ett ungt varumärke som främst är skapt av och för kvinnor.

Instagram/biancaingrosso

Enhälligt beslut 

Annonsörens svar var dock inte tillräckligt för att övertyga opinionsnämnden. I ett enhälligt beslut fälldes reklamfilmen för könsdiskriminering. 

Mer om CAIA Cosmetics fällningar: 

Bianca Ingrosso och Caia Cosmetics fälls – för tredje gången

Bianca Ingrossos bolag fälls för könsdiskriminering

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!