Miley Cyrus
Profilen är i blåsväder.. - Foto: Bildkälla: Stella Pictures

Miley Cyrus anklagas för rasism

Miley Cyrus uppträdande på VMA-galan har väckt uppmärksamhet. Och alla är inte förtjusta.– Hennes uppträdande gränsade till vad vi lika gärna kan kalla för rasism, skriver en krönikör.


Här är texten till Jesse J-låten som Miley twerkade till:

Start twerking when she hear her song, stripper pole her income

We get trippy and then some, so nasty when she rollin’

She put that ass up in my hands, I remote control it

You say no to ratchet pussy; Juicy J can't

Racks er'where, they showin' racks, I'm throwing racks

In the VIP, rubber on I’m stretching that

Rich niggas tippin, broke niggas lookin

And it ain't a strip club if they ain't showin pussy

She make that ass clap, dancin' like she on a dick

Bring it back I threw a stack, that's one lucky bitch

Up and down she’s going she’s sliding on that pole

Making money, stacking them honey, shawty go

Miley Cyrus gjorde ett omtalat uppträdande på MTV:s stora gala i New York. Mileys vilda onanidans kritiserades hårt, och stjärnornas reaktioner talade sitt tydliga språk. 

Men det är inte bara de många drogreferenserna och "den nya sexiga Miley" som väcker uppmärksamhet.

I kölvattnet av debatten kring Mileys provokativa stil får stjärnan nu utstå ännu mer kritik, och amerikanska bloggar och ledarsidor har under en tid analyserat vad som rätt och slätt kallas för "Mileys rasism".

"Svarta människor används som accessoarer"

– Hon fumlar sig genom ett smörgåsbord av att slicka sig runt munnen, wannabe-twerka och smiska en svart tjejs rumpa. Svarta människor används som accessoarer, och hennes twerkande ska nu vara ett tecken på att hon är "vild och farlig", skriver Kia Makarechi på Huffington Post och fortsätter: 

– Hon går runt och säger att hon vill göra musik som "låter svart", att hon gillar "förortsmusik", att hon "inte är en vit Nicki Minaj", och nyligen gjorde hon ett statement att hon "inte är en vit ratchetbrud". På sin Twitter skrev hon att hon är medveten om sin hudfärg, skriver Makarechi vidare. 

"Vi kan lika gärna kalla det för rasism"

Journalisten Jody Rosen är inne på samma linje. I tidningen Vulture liknar hon Mileys uppträdande med en så kallad minstrel show – en underhållningsform som var populär i USA under den första delen av 1800-talet, och som oftast framfördes av vita människor som sminkades i så kallat "blackface". 

– Det som var chockerande med hennes uppträdande handlar inte om sex. Utan om att hennes uppträdande gränsade till vad vi lika gärna kan kalla för rasism, skriver Rosen. 

På New York Times skrev krönikören Jon Caramanica att det här var "året då klumpig vit appropriation av svart kultur slog igenom" och vidare avfärdade han Miley som en artist som "ingen sagt nej till på sex månader". 

"Smaklöst" 

På tidningen Jezebel analyseras Mileys förvandling från rik Disneystjärna till en rik artist som leker att hon är socialt utsatt och "klär ut sig". Om låten "We can't stop" som Miley framförde på VMA-galan skriver krönikören Dodai Stewart följande: 

– Det är värt att notera att den här låten – som handlar om att dansa som en strippa och dra linor på badrummet – skrevs av två män, producenterna Rock City och Mike WiLL, i första hand till Rihanna. Miley sa till låtskrivarna att hon ville "ha något som känns svart". Men det är inget smycke du kan dra på dig när du vill ha en cool look eller lite självförtroende. Och att spela fattig – samtidigt som du tjänar multum på det – är bara smaklöst, skriver Dodai Stewart på Jezebel. 

På bloggen BattyMamzelle går man ett steg längre.

– Vad Miley gjorde på VMA-galan var det mest rasistiska jag någonsin har sett. Från hennes twerkande till att hon använde svarta kvinnor rekvisita (de var stora nallebjörnar) till hur hon smiskade en kvinnas rumpa så är det väldigt tydligt för mig att Miley tror att svarta kvinnors kroppar är något som man ska njuta av eller bara visa upp i underhållningssyften, skriver Cate Young på bloggen.  

/
/
MTV
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!