Blondinbellas prislista avslöjad

Bloggdrottningen börjar ta betalt för att skriva positivt om varumärken.


Isabella "Blondinbella" Löwengrip är köpt. Inför hennes 18-årsfest den 23 oktober i Stockholm har uppgifter läckt ut om ett prispaket där hennes annonsörer kan köpa blogginlägg. G Media Group, som sköter hennes annonsförsäljning, har tidigare förnekat att man erbjuder sådana tjänster. Löwengrip kan få tiotusentals kronor för att exempelvis skriva "jag älskar Ecco-skor, de är fantastiska" till sina läsare.

Anledningen till att uppgifterna om det kontroversiella prispaketet läcker ut först nu beror på att G Media Group har börjat informera annonsörerna om paketet inför 18-årsfesten, som ska arrangeras på Café Opera elller Collage i Stockholm. Burn, Spray och Max Factor är sponsorer som är klara hittills.

- Det finns något som kallas sponsrade inlägg. Då ska det framgå att det inte är redaktionellt material. Det är ungefär som advertorial i en tryckt tidning, säger Fredrik von Essen, vd på G Media Group.

Tidigare har det avslöjats att Löwengrip tagit emot pengar för att nämna varumärken i sina blogginlägg, vilket Konsumentverket utreder för tillfället om det är straffbart. Hela tiden har G Media Group hävdat att man bara pysslar med "traditionell reklamförsäljning", skriver Dagens Media.

För en inbjudan inför 18-årsfesten med 1 500 000 exponeringar, tio inbjudningar till festen, logga på inbjudan, mingelbilder på flera communities samt tre artiklar på sin blogg tar Löwengrip 75 000 kronor i betalt.

Se hela prislistan här.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!