I en stor spelvärld med många figurer sägs det en hel del. Nu ska det gå snabbare att skapa monologer och dialoger, med ny AI. Pressbild.
I en stor spelvärld med många figurer sägs det en hel del. Nu ska det gå snabbare att skapa monologer och dialoger, med ny AI. Pressbild. - Foto: Ubisoft

AI hjälper Ubisoft med manusskrivande

Speljätten Ubisoft har utvecklat ett AI-system som ska hjälpa manusskrivare att slippa tråkiga uppgifter.


Systemet, som kallas Ghostwriter, är i första hand tänkt att ge förslag på så kallade barks, som är vad icke spelbara figurer säger när spelaren exempelvis passerar dem i en öppen värld, eller vid en bossfajt.

"De kanske pratar med spelaren, med varandra – eller för sig själv – men de måste prata utan tvekan, upprepning eller utan att frångå den narrativa designen", skriver bolaget.

Barks är viktiga för inlevelsen, men mödosamma för manusförfattare att skriva, enligt Ubisoft.

"I stället för att skriva ett första utdrag själv, så låter Ghostwriter manusförfattare välja och polera de förslag som genereras", säger Ben Swanson, som är den mänskliga hjärnan bakom systemet, i ett blogginlägg.

Utifrån de val som manusförfattaren gör ska Ghostwriter lära sig och bli mer effektiv och träffsäker.

Framväxten av AI och maskininlärning har väckt oro på sina håll att maskiner ska ersätta människor. Ubisoft betonar att tekniken i det här skedet inte ska ersätta manusförfattare, utan låta dem lägga energin på mer kreativa uppgifter.

TT
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!