Alex Schulman. Arkivbild.
Alex Schulman. Arkivbild. - Foto: Pontus Lundahl/TT

Schulman sågade Ica – gör reklam för konkurrent

Alex Schulman attackerade Ica-handlare i en text i DN – samtidigt som han gör reklam för konkurrenten Willys. Efter kritik ångrar han nu texten. "Det var slarvigt och jag beklagar det", säger han till Aftonbladet.


Det var i en krönika i Dagens Nyheter tidigare i veckan som journalisten och författaren Alex Schulman skrev om Ica-handlare i ljuset av de stigande matpriserna.

"I dag är Ica-handlaren själva sinnebilden för en girig entreprenör som tjänar på att vi måste äta", skriver han.

I tidningen Dagligvarunytt svarar Ica-handlaren Mikael Gadd och påpekar samtidigt att Alex Schulman har lånat ut sitt ansikte till den konkurrerande butikskedjan Willys.

För Aftonbladet kallar nu Alex Schulman sitt ämnesval för slarvigt.

"Jag borde inte skrivit en text om Ica över huvud taget när jag samtidigt hade ett samarbete med deras konkurrent", skriver han i ett sms till tidningen.

Inte heller DN:s chefredaktör Peter Wolodarski tycker att texten blev särskilt lyckad.

— Det uppmärksammades efter publicering och vi har pratat med Alex och han själv tänkte inte på sambandet. Han beklagar det. Han borde inte skrivit den krönikan. Hans avsikt, som han har förklarat den, var att prata om symbolen Ica-Stig mer generellt, säger Wolodarski till Dagens Media.

TT
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!