Fredrik Robertssons haute couture-samlande ligger till grund för utställningen 'Klänningen gör mannen' på Liljevalchs konsthall.
Fredrik Robertssons haute couture-samlande ligger till grund för utställningen 'Klänningen gör mannen' på Liljevalchs konsthall. - Foto: Janerik Henriksson/TT

Met-galans mystiske man ställer ut sin samling

Fredrik Robertsson blev omtalad i hela världen när han handplockades till Met-galan av Vogues chefredaktör. Nu visas hans könsöverskridande klädsamling på Liljevalchs i Stockholm. Jag samlar på plaggen som konst. Vissa av dem går knappt att bära utan är snarare en del av modehistorien, säger han.


Fredrik Robertsson skapade rubriker när han av internationella medier dubbades till "den mystiske mannen" på Met-galan i New York, världens mest prestigefyllda modegala, i fjol. Han gjorde entré i en laserskuren futuristisk byxdress av modeskaparen Iris van Herpen och blev den näst mest omtalade personen i medierna.

— När jag klev ur limousinen stod Sarah Jessica Parker bredvid. Hon tittade på mig uppifrån och ned och utbrast "Herregud, vad är du för någonting?". Efteråt fick jag veta att min outfit var den som hade fått näst mest uppmärksamhet – efter Kim Kardashians.

Kim Kardashian bar Marilyn Monroes klänning från 1962 och fick kritik efter att det framkommit att klänningen hade tagit skada. Fredrik Robertsson däremot blev hyllad för sin normbrytande klädsel. Kreationen från Met-galan har en naturlig plats på Liljevalchs-utställningen som har fått namnet "Klänningen gör mannen".

Första mannen

Han visar runt bland plaggen, som har trätts på provdockor och visas tillsammans med fotografier tagna bakom kulisserna på de stora modehusen. Fotografen Ea Czyz har följt honom under flera år, vid besök på modevisningar och provningar.

— När jag började handla haute couture-plagg för tio år sedan var jag i princip den första mannen som beställde sådana här plagg av de stora modehusen. Jag klädde mig redan ganska extremt och dök upp i klackar och med skägg och blått hår. Det är en väldigt stängd värld så i början blev jag nekad flera gånger, men sedan tog fascinationen över och de var redo för någon som mig.

För att få beställa haute couture-plagg utan att vara känd behövs en personlig rekommendation från någon som redan är kund. En bekant tog med honom på den första visningen i Paris. Sedan dess beställer Fredrik Robertsson några plagg per år. Den vanligaste frågan han får är hur han har råd med design för hundratusentals kronor.

— Jag jobbar hårt och har bra omsättning i mitt eget bolag, men jag har ingen förmögenhet som jag kan sätta sprätt på. Ibland har jag inte råd och då köper jag ingenting. Jag prioriterar kläder framför allt annat och ser det som en investering. Och man köper på avbetalning hos modehusen.

Fredrik Robertsson med det första haute couture-plagget han beställde från grunden till höger: en rosettjacka från Alexis Mabille.

"Sticker i ögonen"

Trots sin kärlek till extravaganta haute couture-plagg klär sig Fredrik Robertsson till vardags mer nedtonat. Under själva intervjun har han på sig ett par svarta platåstövlar, men av ren självbevarelsedrift får han ofta lägga band på sig själv.

— Jag tror att det sticker i folks ögon, att vara en snubbe som går runt i sådana här skor och sminkar sig. Tyvärr går utvecklingen politiskt bakåt just nu. Jag känner mig inte bekväm med att gå runt i de kläder jag kanske skulle vilja, för jag orkar inte med blickar och kommentarer. När jag ber om uppmärksamhet, då äger jag den.

Men trots all uppmärksamhet han fick efter Met-galan har Fredrik Robertsson inga planer på att besöka evenemanget fler gånger.

— Det var en sådan mäktig upplevelse, vissa saker ska man kanske bara uppleva en gång. Den här världen kändes helt magisk för mig under de första åren, men jag har faktiskt inget behov av att bli offentlig överhuvudtaget. Egentligen var jag den mest ointressanta personen på Met-galan den där kvällen.

TT
/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!