Den trixande barberaren Figaro gestaltas av Luthando Qave i Linus Fellboms uppsättning av den klassiska operan. Pressbild.
Den trixande barberaren Figaro gestaltas av Luthando Qave i Linus Fellboms uppsättning av den klassiska operan. Pressbild. - Foto: Kungliga Operan/Morgan Norman

Nio heta kulturhändelser i vår

Kända operastycken får nytt liv, klassiska stjärnbesök, undersökningar om konstens läkande kraft och romaner på teatern. Här är nio kulturhändelser du inte vill missa i vår.


Nytolkningar av opera

"Barberaren i Sevilla", Kungliga Operan i Stockholm, premiär 19 januari.

Gioacchino Rossinis komiska mästerverk "Barberaren i Sevilla" är en älskad fars som behandlar ämnen som manlig vänskap, en ung kvinnas kamp för sin frihet och klasskillnader. I regissören Linus Fellboms händer lär det få ny fräschör.

"Den flygande holländaren", Göteborgsoperan, premiär 17 februari.

Även Richard Wagners "Den flygande holländaren" får en rejäl nytolkning gjord av den sydafrikanske regissören Alessandro Talevi. I hans version finns inget skepp, utan en tidsmaskin. Uppsättningen utspelas i vår tid med klimatförändringar och stigande havsnivåer.

Musikaliska stjärnor på besök

Hilary Hahn spelar i Berwaldhallen i Stockholm 26 januari.

Under våren kommer också en rad eminenta musiker på Sverigebesök. Den amerikanska stjärnviolinisten Hilary Hahn gästspelar i Berwaldhallen i Stockholm tillsammans med Sveriges Radios symfoniorkester och dirigenten Andrés Orozco-Estrada. Bland annat framför de Johannes Brahms "Violinkonsert D-dur" som Hilary Hahn spelade in på skiva redan 2001. Hon belönades då med sin första av hittills tre Grammy-vinster.

Víkingur Ólafsson på Stockholms konserthus, 3 mars.

En av den klassiska musikens klarast lysande fixstjärnor är den isländske pianisten Víkingur Ólafsson. I vår framför han Johann Sebastian Bachs "Goldbergvariationerna" på Stockholms Konserthus. Víkingur Ólafsson har 2,6 miljoner lyssningar på Spotify varje månad och hans album, där han bland annat tolkat Philip Glass och Wolfgang Amadeus Mozart, säljer i stora upplagor.

Sårig konst

2 mars öppnar två utställningar som både tematiserar sårighet och som öppnar för frågor kring vad konsten kan beskriva och om den möjligen kan ha en läkande funktion.

"Psyket" av Anna Odell, Uppsala konstmuseum, 2 mars till 1 april.

På Uppsala konstmuseum tar konstnären och filmaren Anna Odell besökaren med till "Psyket" och återvänder därmed till den svenska psykiatrin som hon började granska redan i sitt examensarbete "Okänd, kvinna 2009–349701". I den nya utställningen undersöker hon psykiatrin bland annat genom en belysning av det gamla mentalsjukhuset Ulleråker. Utställningen är ett samarbete med Centrum för medicinsk humaniora vid Uppsala universitet.

"Oläkt", Moderna museet i Malmö, 2 mars till 15 september.

Om sår av ett annat slag, nämligen de som uppstod i kölvattnet efter de uppror som inleddes 2010 i arabvärlden och som brukar kallas "den arabiska våren" handlar denna utställning. Kuratorerna Abir Boukhari och Joa Ljungberg har velat undersöka om konsten kan gestalta det som är för komplicerat och svårt att uttrycka med ord.

Film och romaner blir teater

"Bröderna Mozart". Folkteatern i Göteborg. Urpremiär 24 februari.

Suzanne Ostens film "Bröderna Mozart" handlar om en regissörs kaotiska arbete med en pjäs som snart ska ha premiär. Filmen belönades med en Guldbagge 1986. Nu har filmmanuset av Suzanne Osten, Niklas Rådström och Etienne Glaser omarbetats för denna teateruppsättning.

"Jag for ner till bror". Teater Västernorrland. Premiär 14 mars.

Karin Smirnoffs prisade trilogi om Jana Kippo blir pjäs i regi av Julia Marko-Nord. Teater Västernorrland står för uppsättningen, där Amanda Jansson, känd som Sara i SVT-serien Tunna blå linjen, spelar huvudrollen. Premiär 14 mars på Kramfors teater, därefter turnerar pjäsen i Norrland under våren.

"Svindel". Dramaten i Stockholm. Premiär 22 mars.

Sara Stridsbergs roman "Kärlekens Antarktis" blir pjäs på Dramaten i Stockholm. För regi står Rebecka Hemse. Här betraktar en styckmördad kvinna världen från en plats i ett ödsligt dödsrike, där själva dödsögonblicket aldrig verkar ta slut.

Rättat: I en tidigare version fanns två felaktigheter. Rätt är att "Barberaren i Sevilla" ges på Operan i Stockholm och att Sara Stridsbergs pjäs har titeln "Svindel".

TT
/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!