Räkna inte med att överleva i 'Helldivers 2'. På de högre svårighetsgraderna har även Arrowhead-anställda med hundratals speltimmar problem att hålla sig vid liv. Pressbild.
Räkna inte med att överleva i 'Helldivers 2'. På de högre svårighetsgraderna har även Arrowhead-anställda med hundratals speltimmar problem att hålla sig vid liv. Pressbild. - Foto: Sony

Svenska bolaget växlar upp med "Helldivers 2"

Trots att manteln fladdrar på ryggen är man mer statist än hjälte när rymdmonster ska bekämpas i svenskskapade "Helldivers 2".


Stockholmsstudion Arrowhead är en doldis på den globala spelscenen. Men med "Helldivers 2", som lyfts av japanska Sony som ett storsläpp, har bolaget hamnat i blickfånget.

Spelaren tar rollen som en helldiver, en framtida fotsoldat som bekämpar enorma insekter respektive robotar på främmande planeter. Tänk "Alien", "Starship troopers" och kanske lite "Terminator". Men du är ingen Sigourney eller Arnold. Snarare statist.

— Där finns en stort komiskt värde. Man ska känna sig lite som den här rookierekryten, som bara schabblar till det, säger vd Johan Pilestedt.

— De ser ut som superhjältar. Men när man skrapar lite på ytan så inser man att vi är bara människor utan några speciella förmågor.

"Helldivers 2" är ett liveservicespel, tänkt att kontinuerligt utvecklas, och spelas i fyrapersonerslag via nätet. Berättelsen och framgångarna förs fram av det gemensamma spelarkollektivet.

— En tanke är att oavsett vart jag åker i världen, om jag träffar någon som spelar "Helldivers" så vet jag att vi är i samma lag, säger Pilestedt.

"Helldivers 2" släpps på pc och Playstation 5 den 8 februari.

TT
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!