Lisa Larson kommer bli ihågkommen som en av Sveriges mest betydande keramiska konstnärer under 1900-talet, enligt Ulrika Schaeder, intendent för Gustavsbergs porslinsmuseum. Arkivbild.
Lisa Larson kommer bli ihågkommen som en av Sveriges mest betydande keramiska konstnärer under 1900-talet, enligt Ulrika Schaeder, intendent för Gustavsbergs porslinsmuseum. Arkivbild. - Foto: Dan Hansson/SvD/TT

Larsons konst berör utanför Sveriges gränser

Den folkkäre konstnären och keramikern Lisa Larson har avlidit. Skapandet var väldigt nära sammankopplat med hela hennes existens, säger museichefen Elna Svenle.


Lisa Larsons verk känns igen av de flesta svenskar – men har även väckt stort intresse i Japan. Därför kommer hon att bli ihågkommen som en av Sveriges mest betydande keramiska konstnärer under 1900-talet, enligt Ulrika Schaeder, intendent för Gustavsbergs porslinsmuseum.

Schaeder säger att kan man se många av Larsons personliga egenskaper – som värmen och glimten i ögat – i hennes konst. Det kan vara en orsak till att konsten har slagit an brett, enligt Schaeder. En annan förklaring kan vara Larsons känsla för förenkling.

— Att hon går till kärnan i formspråket, att hon med ganska få grepp kan komma till essensen av någonting. Hon är otroligt duktig på att berätta i lera och fånga en karaktär.

Relevant under lång tid

Larsons konst har mer eller mindre varit relevant under hela hennes karriär, men Cilla Robach, intendent på Nationalmuseum, beskriver det som att Larson fick en renässans på senare år.

— Sedan millennieskiftet har omvärlden börjat titta på Lisa Larson med en annan blick. Hennes grejer har blivit moderna på ett nytt sätt och hon har också hållit på att göra nya grejer, säger Robach.

Just nu pågår en stor utställning på Vandalorum i Värnamo som Larson själv besökte förra sommaren.

Populär i Japan

— Hon kom ner och såg utställningen i somras. Lisa var så otroligt ödmjuk och sade något i stil med "har jag verkligen gjort allt det här?" Jag tror vi har omkring 440 föremål i utställningen, men vi hade kunnat ha tre utställningar till med fler föremål som hon skapat, säger museichef Elna Svenle.

Under senare år blev Larsons konst också mycket populär i Japan där hon sedan 2017 haft fyra stora vandringsutställningar. Enligt Svenle visade Larson tidigt ett intresse för landet.

— Det finns något typ av släktband mellan japanskt och svenskt formspråk. Sedan är det någonting med Lisas figurer som talar till den japanska följarskaran. Något som berör djupt.

TT
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!