Nadia Tereszkiewicz i titelrollen i filmen 'Rosalie'. Pressbild.
Nadia Tereszkiewicz i titelrollen i filmen 'Rosalie'. Pressbild. - Foto: Edge Entertainment

"Rosalie" – kvinnan som vägrar vara ett freak

När ”Rosalie” skulle spelas in fick huvudrollsinnehavarna inte träffas i förväg. Hans första blick på henne måste vara äkta. Han stöter bort henne eftersom hon har skägg, säger Nadia Tereszkiewicz.


Fakta: Nadia Tereszkiewicz

27 år. Född i Frankrike och har en finländsk mamma och polsk pappa.

Har tidigare bland annat kunnat ses i filmerna "Skådespelarna" och "Brottet är mitt". Hon medverkar också i två avsnitt i franska Netflixserien "Ring min agent".

Filmen ”Rosalie” handlar om en kvinna med hårväxt över hela kroppen och är baserad på en verklig kvinnas livsöde i början av 1900-talet. "Rosalie" hyllades på filmfestivalen i Cannes i fjol och får svensk biopremiär den 26 april.

Regissören Stephanie Di Giusto blev intresserad av historien om kvinnan som vägrade acceptera att bli betraktad som ett freak, men ville inte göra en helt biografisk historia.

Tolerans och feminism

I stället skrevs ett manus om Rosalie, som 1870 gifts bort med den fattige Albert. Han vet inte om hennes hårväxt och i början känner han avsky, men ger till slut med sig. Rosalie vägrar att bli betraktad som något annat än en normal kvinna.

— Det handlar om tolerans och om feminism. Vi vill alla vara perfekta, inte minst i dagens värld med sociala medier. Det blir grupptryck, ofta våldsamt, säger huvudrollsinnehavaren Nadia Tereszkiewicz.

Inspelningen av filmen "Rosalie" fick Nadia Tereszkiewicz att fundera på vad det innebär att vara kvinna. Arkivbild.

”Rosalie” filmades i kronologisk ordning. Det innebär att den scen där huvudpersonen för första gången besöker byns värdshus var den första där alla statister såg henne med skägg för första gången.

Alla deras reaktioner är äkta.

— En man stirrade på mig med ett oerhört hat. Vi behöll den scenen, men sen tvingades vi sparka honom, eftersom han också bar sig illa åt mot kvinnorna på inspelningen, säger Nadia Tereszkiewicz.

Äkta oförskämdhet

Inspelningen fick henne att fundera kring vad det innebär att vara kvinna.

— Jag jobbade med att hitta hennes femininitet. Hon växte, hon kunde börja utforska sin sexualitet, hon blev medveten om vad det innebar att vara kvinna.

Nadia Tereszkiewicz berättar om hur hon och motspelaren Benoit Maginel strax innan inspelningen skulle börja befann sig på samma prisgala. Di Giusto fick söka upp båda och uppmana skådespelarna att undvika varandra.

— Det var så viktigt att allt skulle vara så äkta som möjligt. Mellan tagningarna var han med flit oförskämd mot mig, för att hjälpa mig att vara kvar i rätt stämning.

TT
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!