Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
måndag 20 oktober 2014
Ingen rädder för ryssen är
måndag 13 oktober 2014
Skratta bort tråkhösten
torsdag 18 september 2014
72 000 FB-likes har oftast inte fel
127 572
reaktioner idag

Rednexkopia lurar Rednex

Publicerad 2009-05-21 20:51

De forna Rednexmedlemmarnas nya band: "The Cotton Eye Joe-show".

0 personer rekommenderar detta.

Gå in på Google. Skriv in Rednex. Första träffen är hemsidan Rednex.se. Men går du in på hemsidan möts du av texten:

"Welcome to "THE COTTON EYE JOE SHOW" Homesite."

Detta är toppen på isberget i den konflikt som gjort Ranis Edenberg, producent till bland annat Cotton Eye Joe och en av delägarna till Rednex AB - som äger varumärket Rednex - fullständigt rasande på de forna Rednexmedlemmarna, Annika Ljungberg, Anders Lundström och Jens Sylsjö, vars kontrakt löpte ut den första januari 2009.

"Annika Ljungberg är en böldpest"

Just nu turnerar de land och rike runt med sitt nya band: "The Cotton Eye Joe-show", men i flera fall har de marknadsförts som Rednex.

"Annika Ljungberg har redan spridit ekonomisk skada, lögner, magsår och sömnlöshet som en böldpest inte bara inom Rednex gruppen utan även till många delar av nöjes Sverige och det växer", skriver Edenberg i ett pressmeddelande.

När Nyheter24 når Michael Johansson, som varit manager och bokat Rednex, ställs frågan vad som egentligen är Rednex på sin spets.

–Självklart kan jag förstå att Ranis är upprörd över att "The Cotton Eye Joe-show" marknadsförts som Rednex. Detta är däremot inte deras fel. Det är arrangörer som haft gammalt Rednexmaterial, säger Michael Johansson till Nyheter24.

–Själv har jag endast tackat ja till spelningar där vi blivit bokade som "The Cotton Eye Joe-show", vilket är ett registrerat varumärke.

"Rednex är den blonda tjejen med stora bröst"

Johansson framhäver att det funnits en bitter tvist mellan Ranis och Annika ända sedan Rednexperioden.

– Annika är för många Rednex. Det är bara att titta på spelningarna i till exempel Tyskland. Rednex har väldigt svårt att få gig där överhuvud taget för att arrangörerna förväntar sig den blonda tjejen med stora bröst.

Trots att Johansson har full förståelse för att Rednex är ett registrerat varumärke och inte får exploateras av någon annan, menar han att Ranis numera gör allt för att sätta käppar i hjulet för Annika.

Tredje världskriget mellan Annika och Ranis

–Det har startats något slags tredje världskrig mellan dem. Ranis har satt i system att polisanmäla allting de gör. Det har gått så långt att Annika knappt har fått kalla sig för Annika.

Samtidigt påpekar Johansson att konceptet Rednex hela tiden har bytt ut bandmedlemmar, vilket också visat sig vara en fungerande idé.

– Men det får en också att ställa frågan: vem är egentligen Rednex?

Johansson menar att det inte står helt klart. Och flera advokater är överens om att det går att diskutera vem som egentligen äger rätten till ett varumärke, trots att det redan är registrerat.

– Tänk dig att Quincy Jones registrerar Michael Jackson och hyr in någon svart man som uppträder. Vem äger varumärket Michael Jackson då?

Kanske är det därför de forna bandmedlemmarna har en Myspacesida där det står: "OFFICIAL SITE FOR THE REDNEX BAND".

"Kan jag bli stämd för en tribute?"

En av medlemmarna i fejkRednex är Anders Lundström, som kommer lanseras som "Maverick" och göra en solokarriär med flera låtar skrivna av Anders Bagge.

Tror du att det här kommer att skada din framtida solokarriär?

–Nej, det hoppas jag verkligen inte. Jag har sett The Cotton Eye Joe-show som en kul grej. Det är mer som en tributegrej till Rednex. Jag tycker bara att det här är en konstig situation, säger Anders Lundström till Nyheter24.

–Jag vill bara ha kul och spela.

Vet du om att Ranis Edenberg planerar att stämma dig?

–Nej, det visste jag inte. Men varför ska han göra det? Hur kan jag bli stämd för att vi har gjort en tribute? frågar sig Lundström.

Skrivet av:


0 personer rekommenderar detta.

KOMMENTARER