1 av 4
- Foto: TT BILD/ HOTEL TYLÖSAND
2 av 4
- Foto: Hotel Tylösand
3 av 4
- Foto: TT BILD
4 av 4
- Foto: TT BILD

Per Gessle fälls för sexistisk rump-reklam

Sommartider, nej nej...


Kungen av sand, eller i alla fall Hotel Tylösand, Per Gessle har hamnat i blåsväder efter sin senaste reklam.

Gyllene tider-sångaren fälls av Reklamombudsmannen för sexistisk reklam, för en bild på en rumpa i en broschyr för sitt hotell.

http://cdn02.nyheter24.se/f9b75c7b0300035c01/2015/08/19/1118582/hoteltylosand.jpg

På framsidan av broschyren syns en kvinnas ansikte och på baksidan syns en bild av kvinnans sandiga rumpa, endast iklädd bikini, uppger Dagens Media. Det är inte första gången Gessle anklagas för sexism, i fjol hamnade han i blåsväder efter musikvideon till "You don't want love".

Enligt Sveriges Kvinnolobby, som anmält reklamen, är den uppenbart sexistisk.

"Kvinnans rumpa har ingenting med det som marknadsförs – ett hotell – att göra. Bilden ärobjektifierande och sexualiserande och därmed könsdiskriminerande", skriver organisationen i anmälan.

I ett yttrande från företrädare för hotellet är är tanken med reklamen att förmedla känslan av Tylösand "då den svenska sommaren är som bäst".

"Alla bilder är tagna av en erkänt duktig fotograf med stort mått av konstnärlig känsla. Vidare finns ett humoristiskt anslag då baken har hamnat på baksidan.

Något uppsåt att kränka eller diskriminera har absolut inte funnits, ambitionen har tvärtom varit att appellera till alla som kan tänkas uppskatta det stora utbud som Tylösand kan erbjuda under sommaren."

Men Reklamombudsmannen menar att reklamen är könsdiskriminerande och att kvinnan på bilden "genom sin klädsel och det sätt som bilden är beskuren, framställs som ett rent sexobjekt" och att den därför är kränkande.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!