SVT:s nya satsning Jakten på Julia har usla tittarsiffror.
SVT:s nya satsning Jakten på Julia har usla tittarsiffror. - Foto: Claudio Bresciani / Scanpix

Fiasko för SVT:s Jakten på Julia

Dåliga tittarsiffror för SVT:s nya satsning Jakten på Julia


Vid nyår har en nyskriven musikalversion av Romeo och Julia premiär på Göta Lejon.

Måns Zelmerlöw står klar för rollen som Romeo, men vilken tjej som ska få spela Julia avgörs i SVT:s satsning Jakten på Julia.

Efter Melodifestivalen slutade så tog Jakten på Julia över den attraktiva sändningstiden - klockan 20.00 på lördagar.

Men succén har uteblivit.

Finalen av Melodifestivalen sågs av 3,9 miljoner tittare medan andra avsnittet av Jakten på Julia bara sågs av 468 000.

TV4:s Körslaget sågs i lördags av 1,3 miljoner tittare och att det inte går bra för programmet är väldigt tydligt.

- Jakten på Julia är ju en typ av program som egentligen inte borde sändas på lördagar, säger projektledaren Anette Helenius till Expressen angående de dåliga tittarsiffrorna.

På frågan om varför de har lagt programmet på lördagskvällar svarar hon:

- Det här är bara ett sorts införprogram. När livesändningarna börjar 10 april är vi övertygade om att tittarsiffrorna kommer att öka. Då blir det stor show och lördagsunderhållning.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!