Spotify dödförklaras av direktörerna

Brittiska musikdirektörer inte imponerade av intäktsmodellen.


Spotify kan vara borta från scenen om ett år. De brittiska musikdirektörerna är inte imponerad av affärsmodellen, som hittills resulterat i att endast var tionde användare tecknar abonnemang.

– Spotify kommer att vara död inom ett år om det fortsätter så här, säger en högt uppsatt chef på en av de fyra största skivbolagen till Times.

I stora drag bygger affärsidén på annonsförsäljning och på försäljning av premiumabonnemang. För en kostnad kan användarna köpa bort reklambudskapen.

– Alla annonsfinansierade modeller har redan gått i graven, varför skulle Spotify vara annorlunda? frågar sig en chef på konkurrenten Napster i Times.

Mediacoms internetchef, Jimmy Rhodelind, är inte lika skeptisk som britterna även om han säger att han inte har någon större insyn i intäktsmodellen.

– Spotify tjänar naturligtvis mer på de användare som tecknar premiumabonnemang än vad de tjänar per användare på vanlig reklamförsäljning. Men det som är fantastiskt med Spotify är hur man på kort tid lyckats förändra beteendet, hur folk konsumerar musik. Det kan ingen ta ifrån dem, säger Rhodelind till Dagens Media.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!