Försäkringskassan frustrerade

Anställd: Man får ge ut sitt privata telefonnummer för att hinna med.


Minskade resurser, oerfaren personal, ny sjukförsäkringslag, tandvårdsrabatten och ett nytt databassystem. Alla orsaker till den långa behandlingstiden hos Försäkringskassan. Eller rättare sagt den "korta" behandlingstiden. På grund av förseningar får en handläggare på Försäkringskassan prata i max 193 sekunder med en kund. En handläggare berättar att han brukar lämna ut sitt privata nummer till dem som ringer.

Men Curt Malmborg, generaldirektör på Försäkringskassan anser att det i stort sett fungerar bra.

– Mitt intryck är ändå att personalen är nöjd. Det bekräftar mätningar som vi gjort bland personalen. Men jag har också förståelse för dem som är oroliga och missnöjda. Vi genomför en oerhört stor förändring på kort tid, säger han till Aftonbladet.se.

Men flera av de anställda, som valt att vara anonyma, vittnar om det motsatta. En säger att arbetet har försvårats på grund av de ständiga omorganisationerna:

– Jag har arbetat under många år på FK och har sett dess förfall från en bra myndighet till en fruktansvärt dålig myndighet. Personalen har pressats till det yttersta för att hinna med men har drunknat i ärendena.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!