"Vem som helst ska kunna göra en insats för de gröna... förlåt, de rödgröna", sa miljöpartiets Paulo Silva på pressträffen.
1 av 2
"Vem som helst ska kunna göra en insats för de gröna... förlåt, de rödgröna", sa miljöpartiets Paulo Silva på pressträffen. - Foto: Miljöpartet
De rödgröna driver gemensam valkampanj. För första gången någonsin.
2 av 2
De rödgröna driver gemensam valkampanj. För första gången någonsin. - Foto: MAJA SUSLIN / SCANPIX

Rödgröna kampanjar tillsammans

För första gången i svensk politisk historia ska de rödgröna bedriva gemensam valkampanj.


Den rödgröna oppositionen är inte lika tidigt ute som den borgerliga alliansen var i förra valet. Inte heller har de lagt lika många gemensamma förslag kring politiken än.

Men i dag gjorde de ändå historia när de på en gemensam presskonferens tillkännagav beslutet att för första gången bedriva en gemensam valkampanj.

Med tio procent av vardera partis valbudget får den gemensamma rödgröna kampanjen elva miljoner kronor att sätta sprätt på under rysaren som utspelar sig fram till valet den 19 september i år.

Målsättningen är att fånga upp framför allt de väljare som inte vill ta partipolitisk ställning men som vill se ett rödgrönt alternativ vid makten efter höstens val.

Under den gemensamma pressträffen blev det dock tydligt att de rödgröna än så länge har en bit kvar att vandra innan de blir helt samspelta.

— Vem som helst ska kunna göra en insats för de gröna... förlåt, de rödgröna, sade Paulo Silva, chef för miljöpartiets språkrörs stab.

De rödgröna kommer till skillnad från alliansen inte heller ha någon gemensam logga.

I stället ska de tre partiernas vanliga loggor användas och på så sätt påminna väljarna om att det finns olika alternativ inom det rödgröna blocket.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!