- Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

Rödgröna lovar höghastighetståg

Den rödgröna oppositionen är på spåret.


Rödgrönas strategiska järnvägssatsningar:

Ostlänken. Höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Linköping.

Göteborg–Borås. Höghastighetsjärnväg via Landvetter flygplats.

Norrbotniabanan. Byggstart för en ny kustnära järnväg mellan Umeå och Luleå.

Sundsvall–Gävle. Påbörjad dubbelspårsutbyggnad på Ostkustbanan.

Tomteboda–Barkarby. Utbyggnad till fyra spår med tunnel under Sundbyberg.

De rödgröna partierna gör ett gemensamt utspel på DN Debatt där de lovar 120 miljarder i järnvägsinvesteringar fram till 2021 - en fördubbling jämfört med regeringens planer för järnvägen.

– Totalt vill vi öka investeringar i järnväg och kollektivtrafik med omkring 120 miljarder kronor fram till år 2021, varav staten står för 101 miljarder, skriver partiledarna för socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet på DN Debatt.

Mona Sahlin, Lars Ohly, Peter Eriksson och Maria Wetterstrand lovar samtidigt att inte snåla på vägarna. Man tänker satsa lika mycket som regeringen på det området, men de rödgröna poängterar också att transportsystemets klimatpåverkan måste brytas:

– Transporterna står i dag för cirka 40 procent av de svenska växthusgasutsläppen. För att klara klimatmålen behöver därför utbyggnaden av transportsystemet främst ske genom investeringar i järnväg och kollektivtrafik.

– Vår överenskommelse innebär också att vi börjar bygga höghastighetsbanor i Sverige, något som redan görs i ett antal länder i Europa, skriver de rödgröna på DN Debatt.

Partierna tror att deras investeringar ska ge 10 000-15 000 nya jobb under byggtiden.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!