Twitter lika talande som en Sifo

Opinionsmätningar är knöliga och dyra. Och kan i framtiden bli överflödiga. Ett amerikanskt forskarlag har utvecklat en metod att mäta opinionen med hjälp av twitterstatusar.


Med hjälp av ett program analyseras flödet på den sociala nätverkstjänsten Twitter och mäter hur opinionen står.

Lika effektivt som en mätning från Gallup eller Sifo, menar forskarna.

Och för en gångs skull kan twittrarna känna att någon lyssnar på alla tweets som annars riskerar eka ohörda i cyberrymdens tomhet.

Ett forskarlag under ledning av Noah Smith hade förvisso inte heller tid att läsa alla posten manuellt. Men de lyckades ändå plocka ut essensen, skriver Science Magazine.

Under 2008 och 2009 samlade forskarna, verksamma vid vid Carnegie Mellon University i Pittsburgh, Pennsylvania, in twitterstatusar och analyserade datan för att avgöra om den amerikanska allmänheten tyckte om president Barack Obama.

Statusraderna skannades av och värdeord som "awesome” och ”sucks” plockades ut och vägdes mot namnet Obama. Man jämförde också med hur mycket och i vilka sammanhang den republikanske konkurrenten John McCain förekom i twittersfären.

Twitteranalysen visade sig ge ungefär samma resultat som traditionella opinionsmätningar som görs telefonledes.

Metoden är dock inte helt vattentät. En riktad offensiv från små grupper kan till exempel lätt kontaminera datan med statistiskt tveksam information.

Som när webbgruppen 4chan förra året manipulerade Time Magazines omröstning om den mest inflytelserika människan i världen - och lät 4chans grundare kamma hem förstaplatsen.

Dessutom är kanske inte den twittrande klassen ett särskilt representativt urval av befolkningen alla gånger.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!