1 av 2
- Foto: SCANPIX
2 av 2
- Foto: SCANPIX

Förslag för ökad integritet på internet

Ett förslag som skulle göra det olagligt att lagra information om privatpersoners surfvanor utan deras godkännande har tagits fram av amerikanska myndigheter. Skulle förslaget gå igenom skulle det innebära det en stor ekonomisk förlust för stora företag som Google och Facebook.


Den amerikanska myndigheten, The Federal Trade Commission (FTC), arbetar med ett förslag som ska göra det möjligt för privatpersoner att godkänna huruvida information om dem själva ska få lagras på hemsidor eller inte.

I dag är uppgifterna värda miljardbelopp för internetjättarna Google och Facebook, som använder uppgifterna för att skräddarsy annonser till enskilda användare. Så kallad riktad reklam.

Praktiskt skulle det innebära att en add-on, som talar om för sidorna man besöker om det är tillåtet att lagra information eller inte, installeras i användarens webbläsare.

Tanken är att möjligheten att stoppa lagringen av information inte bara ska gälla i USA, utan globalt.

Men motståndare till förslaget menar att de riktade annonserna är en förutsättning för de gratistjänster som tillhandahålls på nätet.

– Förslaget skulle få e-handeln att stanna, och konsumenterna skulle inte gilla resultatet, säger Debbie Williamson, analytiker på eMarketer, till CNN Money.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!