Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!
815
reaktioner idag

Senast

Kampanjen #Psynligt ska krossa fördomarna om psykisk ohälsa

Genom kampanjen som just nu är i full gång på sociala medier vill man visa ett annat ansikte för hur psykisk ohälsa kan se ut.

Kampanjen vill göra psykisk ohälsa mer synlig.

Bland reaktionerna finns många som är tacksamma över initiativet.

SVERIGE. Den vanligaste dödsorsaken för tjejer och killar mellan 15 till 24 år i Sverige är självmord. 

Nu startas kampanjen #Psynligt för att krossa den skam och de fördomar som finns kring psykisk ohälsa. 

Under hashtaggen som just nu florerar på de sociala medierna Instagram och Twitter lägger fler och fler upp bilder på sig själva och berättar om sina egna upplevelser och tips för att må bättre.

Vill rädda liv och döda fördomar

Nyheter24 har pratat med organisationerna Ungdomar.se, Föreningen Tilia och Fryshusets Nätvandrare som tillsammans startat kampanjen för att göra skillnad på riktigt. 

– Genom att synliggöra att det är ok att kontakta en stödchatt, ringa ett stödsamtal eller maila oss, kan vi faktiskt rädda liv, säger Annesofie Blixt, grundare av Föreningen Tilia.

Psykisk ohälsa är mer än en svartklädd person

Tanken är att genom att fler visar upp hur de mår, så kan man sudda bort många fördomar. 

I många fall kopplas psykisk ohälsa samman med bilden av en svartklädd person med mörka tankar– vilket kampanjen #Psynligt vill sätta stopp för. 

– Psykisk ohälsa är inte något som ser ut på ett visst sätt eller bara drabbar en viss grupp, vilket tyvärr ofta är bilden som sprids, säger André Vifot Haas, webbansvarig på Ungdomar.se.

Hundratals bilder efter bara ett dygn

Helena Meyer, verksamhetsansvarig på Fryshusets Nätvandrare, fortsätter: 

–  Vi vill också visa att psykisk ohälsa inte heller behöver vara någon svaghet – i många fall är det tvärtom. 

Organsiationer som Mind, Rädda barnens ungdomsförbund, Barnombudsmannen, Hjärnkoll och Tjejzonen har hjälpt till att sprida kampanjen och det tog bara ett dygn innan hundratals bilder fanns på taggen, berättar  Annesofie Blixt från Tilia. 

– Vi har redan fått ett ökat flöde av stödmail och i vår chatt som är öppen dagligen tack vare kampanjen, vilket visar på att om vi går i täten och säger att det är ok att må dåligt vågar ungdomar öppna sig och sluta lida i det tysta. 

Här följer några av de bilder som lagts upp under taggen #Psynligt: 






Trendar

KOMMENTARER

Innan du kommenterar: läs våra regler