Fairtrade-märkta bananer tappade mest i försäljning i kategorin under 2022. Arkivbild.
Fairtrade-märkta bananer tappade mest i försäljning i kategorin under 2022. Arkivbild. - Foto: Anders Wiklund/TT

Försäljning av Fairtrade-märkta varor minskar – produkten som tappade mest

Försäljningen av Fairtrade-märkta varor minskade i fjol för första gången. Mest minskade dagligvaruhandelns försäljning av etiskt märkta bananer och kaffe.


Handeln med Fairtrade-märkta varor uppgick inflationsåret 2022 till cirka 4,8 miljarder kronor, en minskning med tre procent. Tidigare har försäljningen ökat år för år.

Produkten där tappet är störst

"Det är ett trendbrott som riskerar att påverka både mänskliga rättigheter och miljö negativt", säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige, i ett pressmeddelande.

Det största tappet märktes på bananer. Enligt Fairtrade Sverige är en orsak att flera livsmedelsbutiker plockat bort kategorin ur sortimentet och bara erbjudit ekologiska bananer.

Däremot ökade försäljningen av Fairtrade-märkt choklad och kakao.

TT
/