Liseberg i Göteborg.
Liseberg i Göteborg. - Foto: Fredrik Sandberg / TT

Liseberg pausar Marabou-inköp

Liseberg pausar alla inköp från Maraboutillverkaren Mondelez. Beskedet kommer efter att nöjesparkens samarbete med livsmedelsjätten fått hård kritik. Det är klart att man ska lyssna på en stark opinion, säger Lisebergs styrelseordförande Kurt Eliasson till TT.


Mondelez affärsmässiga koppling till Ryssland är fortsatt satt under lupp. Liseberg blir den senaste i raden av stora bolag som numera ratar välkända varumärken som Marabou, Oboy och Philadelphia.

— Vi har haft en intern process där vi diskuterat hur vi ska förhålla oss till Marabou och kommit till den slutsatsen att det är läge för oss att agera. Det är alldeles tydligt, säger Kurt Eliasson.

I ett pressmeddelande skriver Liseberg att man arbetat intensivt med att ta fram ett beslutsunderlag som "belyser de juridiska, politiska och praktiska konsekvenserna av ett avslut av verksamhetens avtal med Mondelez".

Chokladhjulen påverkas

Det formella beslutet om att avsluta samarbetet med livsmedelsjätten väntas fattas på ett extrainsatt styrelsemöte på fredag. Planen är att Liseberg sedan ska sälja ut lagret av Mondelez produkter. Därefter kommer välkända chokladhjul som Marabou, Toblerone, Daim och Oreo senare i sommar att få andra vinster.

Hur dessa kommer att se ut är fortfarande oklart.

— Vi har produkter i ett antal veckor framåt och om beslutet fattas på fredag kommer vi att 'branda' om hjulen med andra varumärken när de är slut. Det är tanken vi jobbar med just nu men vi bevakar frågan hela tiden, säger Lisebergs kommunikationschef Mårten Westlund.

"Skyndar på vår process"

Tidigare i veckan valde styrelsen att fortsätta sitt samarbete med Marabou, ett beslut som mottog hård kritik i sociala medier. Nu låter det annorlunda. Enligt Kurt Eliasson hade styrelsen då inte tillräckligt med information för ett ställningstagande.

— Vi hade i måndags inte landat i någon slutsats, men bestämde att nu djupdyker vi i det här och tar fram alla plus och minus och det är det arbetet som har pågått hela veckan.

Den publika opinionen vägde tungt, hävdar han. Att aktörer som Försvarsmakten nyligen valt att rata Mondelez likaså.

— När såna aktörer klivit fram så tydligt kände vi att nu skyndar vi på vår process. Det är styrelsen som fattar beslutet och det är jag övertygad om att man kommer att göra, säger Kurt Eliasson.

På torsdag kommer Mondelez – som svartlistats av Ukraina – även att diskuteras på ett styrelsemöte för Svenska nöjesparksföreningen, där alla landets större nöjesparker är representerade.

TT
/
/
/