Helena Helmersson, vd för H&M, i samband med klädjättens press- och analytikerträff.
Helena Helmersson, vd för H&M, i samband med klädjättens press- och analytikerträff. - Foto: Caisa Rasmussen/TT

Damkläder lyfter H&M – aktien rusar på börsen

Stigande räntor sätter ny press på hushållen. Då ser klädjätten H&M möjligheter. — Vi har sett tidigare när konjunkturen går upp och ned att det finns möjligheter då vi vill erbjuda modekläder till alla, säger vd:n Helena Helmersson till TT. Sommarförsäljningen har också lyft markant jämfört med förra årets siffror.


Nästan samtidigt som Riksbanken meddelade ännu en räntehöjning, presenterade H&M nya delårssiffror för andra kvartalet. Medan Riksbanken fortsätter på samma spår som tidigare med ännu en räntehöjning har H&M:s utveckling nu dragit åt ett nytt håll efter en tung period under pandemin, utträdet ur Ryssland och besked om stort sparpaket.

Bättre vinst än förväntat och stark inledning på tredje kvartalet — en försäljningsökning på tio procent 1-27 juni — var ett styrkebesked och fick aktien att rusa på Stockholmsbörsen till högsta nivån sedan inledningen av 2022.

Vinsten före skatt uppgick till 4,3 miljarder kronor men framförallt — företagets varulager minskade med 20 procent valutajusterat jämfört med föregående år.

Enligt Helena Helmersson finns också i ekonomiskt tuffare tider en möjlighet för bolaget med sin inriktning på låga priser.

— Vi har ju olika varumärken i vår portfölj men tittar man på H&M så är det prisvärt och mer hållbart mode som är vår profil, säger hon.

Även konkurrenten lyfter

H&M är dock inte det enda klädbolaget som trots utmaningar för konsumenter i form av förutom räntekostnader även hög inflation, redovisar starka siffror. En av bolagets värsta konkurrenter, spanska Inditex med kedjan Zara, redovisade tidigare i juni en tydlig försäljningsökning.

I H&M:s fall handlar det nu enligt Helena Helmersson om att bolagets damkollektion sett en kraftig efterfrågan.

— H&M dam går från klarhet till klarhet, vi har sett en förbättring gradvis och det är också det som driver mest när vi tittar på juniförsäljningen, säger hon.

Hur relevant är just dam för H&M:s försäljning kontra övriga avdelningar?

— Alla koncepten är naturligtvis jätteviktiga men det är detta som verkligen sticker ut. Vi har investerat och jobbat med att bredda sortimentet.

Enligt H&M:s ledning har samtidigt en viss väderpåverkan gett konsekvenser för försäljningen exempelvis av barnkläder, framförallt då i Centraleuropa där Tyskland är en av företaget allra viktigaste marknader.

Siffrorna presenteras efter att H&M nyligen ifrågasatts i en granskning av Aftonbladet där man visat att av tio H&M-plagg som man satt spårningssändare på så har två hamnat i Benin respektive Indien, platser ökända för att ha gigantiska problem med textilavfall.

En seriös partner

Helena Helmersson var själv hållbarhetschef för bolaget när initiativet med klädinsamling startades 2013 av H&M.

— När vi tillsammans med vår partner tittar på de här produkterna så ser vi att de gått till återvinning eller återanvändning. Granskningen säger inte att de tio produkterna har gått direkt till avfall. Sedan fråntar det inte problematiken kring hur vi och övriga branschen ska hantera avfall och att mode verkligen blir cirkulärt. Det finns ännu mer vi kan göra.

Enligt Helena Helmersson finns det i nuläget inget skäl att ifrågasätta den externa partnern.

— Det är en självklarhet att vi ihop med våra partners behöver titta på vad vi kan göra ännu bättre, ingen är perfekt. Men det här är en väldigt seriös partner. Det är viktigt att våra kunder känner att de kan fortsätta att lämna in till vår klädinsamling.

Fakta: H&M:s delår andra kvartalet (1 mars– 31 maj)
Nyckeltal (miljoner kronor) Andra kvartalet 2023 Andra kvartalet 2022
Nettoomsättning 57 616 54 504
Rörelseresultat 4 741 4 988
Resultat efter finansiella poster 4 325 4 782
TT
/
/
/