Unitys mässbås vid spelutvecklarmässan GDC i San Francisco i våras.
Unitys mässbås vid spelutvecklarmässan GDC i San Francisco i våras. - Foto: Jeff Chiu/AP/TT

Backar efter kritiken från spelbranschen

Spelmotorutvecklaren Unity ser ut att backa – åtminstone delvis – efter den massiva kritiken från spelutvecklare.


Fakta: Unitys nya prismodell

Det amerikanska spelmotorföretaget Unity har rötterna i Danmark och tillverkar sedan 2005 en spelmotor som används i många spel av allt från egenutvecklare till storföretag.

Spel som "Pokémon go", "Cities: Skylines", "Fall guys" och svenska "Fe" är skapade i Unity.

Den nya betalningsmodellen innebär att de spel som använder sig av motorn får betala 1–20 amerikanska cent per installation, när en viss försäljnings- respektive installationsnivå uppnåtts, enligt de ursprungliga planerna.

Källa: Unity.

Amerikanska Unity meddelade förra veckan att man från årsskiftet planerar att införa en avgift per nedladdning av varje spel som använt sig av bolagets spelmotor, efter att vissa kriterier uppnåtts.

Motorn – en samling mjukvara och verktyg som är grundläggande i spel – används i hundratusentals titlar världen över och den nya betalningsmodellen fick massiv kritik från spelutvecklare, där vissa hotade med bojkott.

"Vi har hört er. Vi ber om ursäkt för förvirringen och ångesten som körtidsavgiftspolicyn vi meddelade i tisdags skapat", skrev Unity på X, tidigare Twitter, på söndagen.

Bolaget meddelar att man kommer att införa förändringar som man återkommer till. Enligt Bloomberg planerar Unity bland annat att införa en maxgräns för avgiften på 4 procent av spelets omsättning, och att man inte ska räkna installationer som gjorts innan årsskiftet och att spelbolagen själva rapporterar in antalet installationer.

Även svenska spelutvecklare har reagerat med ilska och oro över de planerade förändringarna, och vittnat om att förtroendet för Unity är skadat i grunden.

TT
/